VPLb1124 Employment Services

Faculty of Social Studies
Spring 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 12:00–13:40 P22
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The purpose of the course is to outline labor market policy as a specific area of social policy to the students. At the end of the course students will be able to identify basic processes at the labor market and their possible impacts on specific positions of individuals and social groups at the labor market and society; to understand relations between social and economical mechanism that participate at formation of the labor market features; to explain specific principals, targets, tools and impacts of the labor market policy; to understand the management, administration and organization of Public employment services in the Czech Republic and abroad; to use the acquired knowledge for the formation of labor market policy targets for specific group of unemployed at the labor market.
Learning outcomes
The student will be able to explain concrete principals, targets, tools, and impacts of labor market policy; to use the acquired knowledge for creation of the project targeted at specific group of actors at the labor market.
Syllabus
  • Introduction to the course. Labor market problems and the importance of public employment services in contemporary society.
  • Current trends in the labor market. Transformations in the ways of organizing production, pressure on flexibility, tertiaryisation, "uncertainty" of the workforce. Globalization and its consequences for the labor market. Differentiation of occupational risks, marginalization.
  • Active labor market policy, its goals, instruments, and impacts. The importance of APZ in the Czech Republic and in the international context.
  • Unemployment as a social and economic problem. Long-term unemployment, its causes, consequences, and territorial concentration. Other forms of marginalization in the labor market. Precarization of work.
  • Vocational education and training. Importance of publicly provided job training and education programs. Connection with human resource development programs in organizations.
  • Young people in the labor market: transitions from education to the labor market. Youth employment support programs. Guarantee for young people (Czech Republic, European countries). Career counseling in the Czech Republic.
  • European Social Fund. Programs to support employment. Operational program Human resources and employment. Industry 4.0 programs and Education 4.0.
  • Public employment services. Employment mediation. The importance of consulting activities on the labor market. Cooperation of public employment services with other actors from the market sector and from the civil sector.
Literature
    required literature
  • Hora, O. et al. 2018. Zhodnocení krátkodobých a střednědobých dopadů vybraných programů APZ realizovaných v roce 2014 s důrazem na situaci dlouhodobě nezaměstnaných. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. (vybrané kapitoly)
  • Horák, P., Horáková, M. 2015. Zjišťování situace osob znevýhodněných na trhu práce prostřednictvím konceptu zaměstnatelnosti. Sociológia - Slovak Sociological Review 47(5): s. 451-473.
  • Zákon č. 73/2011 Sb. o Úřadu práce České republiky
  • Horák, P. 2019. Řízení, správa a realizace politiky trhu práce v ČR v poreformním období a principy veřejné administrativy. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 13(6):8-19.
  • Hora, O. 2018. Empirical evaluation of professional traineeships for young people up to 30 years of age. Central European Journal of Public Policy. Praha: CESES FSV UK, 12(2): 16-33.
  • Hora, O., Horáková, M., Suchanec, M., Rákoczyová, M, Sirovátka, T. 2020. Vyhodnocení rekvalifikačních programů realizovaných v České republice v roce 2016. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, https://www.vupsv.cz/download/vyhodnoceni-rekvalifi
  • Doseděl, T., Katrňák, T. 2017. Sociální determinanty prekarizace práce v evropských zemích. Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 11(4): 11-15.
  • Mareš, P. 1998. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON. Kapitola IV. 7 Trh práce, jeho segmentace a rovnováha na trhu práce (vybrané kapitoly)
  • Horák, P. 2004. Co má společného individuální akční plán a úkolově orientovaný přístup? Sociální práce|Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2, (1), 85-90.
  • MPSV 2021. Operační program zaměstnanost plus 2021-2027. Praha. https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2022/VPLb1124/um/9_evropsky_socialni_fond/MPSV_2021_Operacni_program_zamestnanost_plus_2021-2027.pdf
  • Hora, O. 2008. Strategie dlouhodobě nezaměstnaných. Praha: VÚPSV (vybrané kapitoly)
  • Bonoli, G. 2011. Active Labour Market Policy in a Changing Economic Context. In Clasen, J.; Clegg, D. (eds.) Regulating the Risk of Unemployment. National Adaptations to Post-industrial Labour Markets in Europe. Oxford: University Press, pp.318-332.
  • MŽP 2018. Implementace Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj. Zejm. SDG 1, 5, 8, 9 a 10. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/agenda_2030/$FILE/OUR_ImplementaceAgendy2030_20190121.pdf
  • Horáková, M.; Rákoczyová, M. 2003. Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny nezaměstnaných. In Sirovátka, T., Mareš, P. (ed.): Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika, Brno: Masarykova univerzita (s.202-219)
  • Zákon c. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
  • Vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
    recommended literature
  • MPO 2015. Národní iniciativa Průmysl 4.0 https://storage.googleapis.com/businessinfo_cz/files/dokumenty/narodni-iniciativa-prumysl-40.pdf
  • Trhlíková, J. 2016. Přechod absolventů středních škol na trh práce - III. etapa – šetření 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • Úřad Vlády ČR 2017. Aliance Společnost 4.0. ma_kornafyj225i.pdf (dataplan.info)
  • Úlovec, M. 2014. Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol – srovnání 2004 – 2013. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • Winkler, J a kol. 2005. Účelové programy na lokálních trzích práce; jejich význam, potřebnost a realizace. Brno: Masarykova univerzita. Část II. Analýza potřeb rizikových skupin na českém trhu práce (s. 67-149).
  • Horáková, M., Horák, P. 2013. Zaměstnatelnost skupin ohrožených nezaměstnaností na současných trzích práce. Sociológia, 45(2): s. 128-49.
  • Horáková, M. 2010. Význam konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii v době ekonomické recese. Fórum sociální politiky, roč. 4, č. 6, s. 2-10.
  • Hora, O., Horáková, M., Rákoczyová, M., Sirovátka, T., Suchanec, M., Trbola, R, 2021. Vyhodnocení aktivní politiky zaměstnanosti v letech 2019 a 2020 - Průběžná výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i.
  • Maříková, P., Freibergová, Z., Vepřková, R. 2013. Analýza činnosti informačních a poradenských středisek úřadů práce. Praha: NVF. http://www.nvf.cz/cms/assets/docs/dfd11e07ab4c96fae7d2be75c3dcc05e/523-0/ips-analyza-ips-vysledky-vyzkumu.pdf
  • ČSÚ 2016. Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. https://www.czso.cz/csu/xu/setreni-o-vzdelavani-dospelych-aes-2016-adult-education-survey
  • MPO 2016. Iniciativa Průmysl 4.0. Praha. https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/53723/64358/658713/priloha001.pdf
  • Hlado, P., Hloušková, L. 2016. Podněty k profesionalizaci služeb kariérového poradenství, Lifelong learning – celoživotní vzdělávání, Brno: Mendelevova Univerzita v Brně, ICV, 6(3):1-185.
  • Šťastná et al 2019. Identifikace bariér v poskytování služeb kariérového poradenství. Bariéry na straně poskytovatelů služeb. Závěrečná zpráva. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí.
  • MPSV 2019. Strategický rámec politiky zaměstnanosti do roku 2030. Praha.
  • Baldwin, R., Forslid, R. 2019. Globotics and development. When manufacturing is jobless and services are tradable. WIDER Working Paper 94/2019, UNU-WIDER. Available at: https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/Publications/Working-paper/PDF/wp-2019
  • MPSV 2016. Iniciativa práce 4.0. Praha: NVF. https://www.mpsv.cz/documents/20142/848077/studie_iniciativa_prace_4.0.pdf/62c5d975-d835-4399-e26b-d5fbb6dca948
  • Horák, P. 2018. Zhodnocení reformy systému veřejných služeb zaměstnanosti z perspektivy změn ve způsobu jeho řízení a správy. Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 12(1):2-19.
  • Doležalová et al 2017. Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2016. Praha: Národní ústav pro vzdělávání
  • Beck, U. 2007. Co je to globalizace? Brno: CDK.
  • Horáková, M. 2022. Postavení osob s mentálním postižením na trhu práce v Jihomoravském kraji. In: Votoupal, M., Jaklová Střihavková, D., Horáková, M., Křivánková, M., Kubalčíková, K., Vaceková, G. Bariéry a podpůrné systémy pro začlenění absolventů škol
  • Horáková, M., Sirovátka, T. 2022. Analýza cílenosti opatření aktivní politiky trhu práce na osoby s nízkou kvalifikací (srovnání situace v letech 2014 a 2015 oproti situaci v letech 2019 a 2020). Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i.
    not specified
  • Horák, P., Horáková, M. 2009. Role liniových pracovníků ve veřejné politice. Sociologicky casopis/Czech Sociological Review. roč. 45, č. 2, s. 369-395.
Teaching methods
Reading texts, homework and group work in class.
Assessment methods
In order to be admitted to the exam, it is necessary to pass the intermediate test and prepare and present a seminar paper at the student conference. The seminar work will take the form of a poster that will be presented at the student conference (in one of the two meetings at the end of the semester) and will contain the identification of key problems of a selected specific group of people on the labor market and a proposal for the goals and key activities of the project aimed at increasing their employment/employability . The poster can be supplemented with a ppt presentation on the given issue within the conference. The processing of the poster and its presentation and discussion within the student conference will be evaluated points. The final exam takes the form of a written test on the topics discussed in individual lessons and from the compulsory literature. The test consists of five open questions. Points from the final written test and from the seminar paper are added together.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2024/VPLb1124