SPP140 Posouzení životní situace klienta

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (cvičící), Mgr. Pavel Bajer, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 16:00–17:40 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 9 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/9, pouze zareg.: 0/9
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky posouzení životní situace klienta v kontextu vybraných teoretických perspektiv. Osvojované kompetence:
- znalost teorií, termínů, konceptů v problematice posouzení;
- konceptuální aplikace;
- schopnost volit přiměřené teoretické pojetí posouzení (jedno či více);
- zdůvodňování interpretace a východisek pro intervenci;
- dovednost provést posouzení;
- práce ve skupině;
Osnova
  • Úvod do kurzu a problematiky
  • Posouzení a jeho úskalí v sociální práci
  • Prezentace problémové situace (Film)
  • Volba přístupu k posouzení
  • Systémové přístupy
  • Psychodynamické přístupy
  • Behaviorální přístupy
  • Úkolově orientovaný přístup
  • Přístup orientovaný na řešení problémů
  • Reflexe
  • Prezentace posouzení
Literatura
  • HOLLAND, Sally. Child and family assessment in social work practice. 1st pub. London: SAGE Publications. 176 s. ISBN 076194902X. 2004. info
  • THOMLISON, Barbara. Family assessment handbook :an introductory practice guide to family assessment and intervention. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company. xvi, 174 s. ISBN 0-534-36598-1. 2002. info
  • MILNER, Judith a Patrick O'BYRNE. Assessment in social work. Edited by Jo. Campling. Houndmills: Palgrave. ix, 206 s. ISBN 0-333-65919-8. 1998. info
  • TAYLOR, Brian J. a Toni DEVINE. Assessing needs and planning care in social work. Brookfield, Vt., USA: Arena. xv, 125. ISBN 1857421442. 1993. info
Výukové metody
- přednášky
- skupinové diskuse
- skupinové projekty
- hraní rolí
- čtení
Metody hodnocení
Zpracování projektu posouzení ve skupině a jeho prezentace (max 100 bodů, minimum 60%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.