ZUR104 Introduction to media and communication studies

Faculty of Social Studies
Autumn 2018
Extent and Intensity
2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (seminar tutor)
Bc. Jakub Krahulec (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Martin Vérteši (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 12:00–13:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
  • Timetable of Seminar Groups:
ZUR104/01: Mon 29. 10. 14:00–15:40 AVC, Mon 5. 11. 14:00–15:40 AVC, Mon 12. 11. 14:00–15:40 AVC, Mon 19. 11. 14:00–15:40 AVC, Mon 26. 11. 14:00–15:40 AVC, Mon 3. 12. 14:00–15:40 AVC, Mon 10. 12. 14:00–15:40 AVC, K. Kirkosová
ZUR104/02: Mon 29. 10. 16:00–17:40 Studio 527, Mon 5. 11. 16:00–17:40 Studio 527, Mon 12. 11. 16:00–17:40 Studio 527, Mon 19. 11. 16:00–17:40 Studio 527, Mon 26. 11. 16:00–17:40 Studio 527, Mon 3. 12. 16:00–17:40 Studio 527, Mon 10. 12. 16:00–17:40 Studio 527, K. Kirkosová
ZUR104/03: Mon 29. 10. 18:00–19:40 P24, Mon 5. 11. 18:00–19:40 P24, Mon 12. 11. 18:00–19:40 P24, Mon 19. 11. 18:00–19:40 P24, Mon 26. 11. 18:00–19:40 P24, Mon 3. 12. 18:00–19:40 P24, Mon 10. 12. 18:00–19:40 P24
ZUR104/04: Wed 31. 10. 18:00–19:40 P24, Wed 7. 11. 18:00–19:40 P24, Wed 14. 11. 18:00–19:40 P24, Wed 21. 11. 18:00–19:40 P24, Wed 28. 11. 18:00–19:40 P24, Wed 5. 12. 18:00–19:40 P24, Wed 12. 12. 18:00–19:40 P24
ZUR104/05: Tue 30. 10. 12:00–13:40 AVC, Tue 6. 11. 12:00–13:40 AVC, Tue 13. 11. 12:00–13:40 AVC, Tue 20. 11. 12:00–13:40 AVC, Tue 27. 11. 12:00–13:40 AVC, Tue 4. 12. 12:00–13:40 AVC, Tue 11. 12. 12:00–13:40 AVC, M. Tkaczyk
ZUR104/06: Tue 30. 10. 16:00–17:40 AVC, Tue 6. 11. 16:00–17:40 AVC, Tue 13. 11. 16:00–17:40 AVC, Tue 20. 11. 16:00–17:40 AVC, Tue 27. 11. 16:00–17:40 AVC, Tue 4. 12. 16:00–17:40 AVC, Tue 11. 12. 16:00–17:40 AVC, M. Urbániková
ZUR104/07: Tue 30. 10. 18:00–19:40 AVC, Tue 6. 11. 18:00–19:40 AVC, Tue 13. 11. 18:00–19:40 AVC, Tue 20. 11. 18:00–19:40 AVC, Tue 27. 11. 18:00–19:40 AVC, Tue 4. 12. 18:00–19:40 AVC, Tue 11. 12. 18:00–19:40 AVC, M. Urbániková
ZUR104/08: Wed 31. 10. 14:00–15:40 AVC, Wed 7. 11. 14:00–15:40 AVC, Wed 14. 11. 14:00–15:40 AVC, Wed 21. 11. 14:00–15:40 AVC, Wed 28. 11. 14:00–15:40 AVC, Wed 5. 12. 14:00–15:40 AVC, Wed 12. 12. 14:00–15:40 AVC, M. Tkaczyk
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 180 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/180, only registered: 0/180
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 18 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
This course outlines a range of communication theories, models and methods with special emphasis on problems of media communication. The first aim of this course is to provide a clear introduction to the most important results of contemporary research into communication together with the theories that seek to explain it. The second aim is to equip students with apropriate methods for analysis of media content. The course comes especially from the structuralist, sociological and linguistic perspectives (Barthes, Fiske, Hartley, Hall, Hurwitz).. By the end of the course students will understand basic principles of semiotic analysis of media content. Next to it, they should be able to understand a/ the proces of signification and b/ to design semiotic analysis of news.
Learning outcomes (in Czech)
Podmínky pro absolvování kurzu 1/ zisk minimálně 66 b. v závěrečném písemném testu (max. 112 b.) 2/ zisk minimálně 30 b. za závěrečnou sémiotickou analýzu, která musí být odevzdána do 3. 1. 2019 na sekretariát katedry. (max. 60 b.) 3/ zisk minimálně 30 b. za práci v seminářích (Každý úkol je hodnocen na škále 0-5-10 b. max. 4 x 15=60 b.) Závěrečné hodnocení je výsledkem součtu bodů: a/ z písemného testu + b/ bodů za sémiotickou analýzu + c/ bodů získaných za práci v seminářích ÚČAST NA PŘEDNÁŠKÁCH JE POVINNÁ A JE SOUČÁSTÍ HODNOCENÍ. V PŘÍPADĚ NIŽŠÍ NEŽ 70% ÚČASTI (tj. na 9 přednáškách) BUDE CELKOVÉ HODNOCENÍ F. Absence a jejich omluvy se řídí pravidly uvedenými ve studijním řádu. Celkové hodnocení: A=210 – 232 (112+60+60) B=189 – 209 C=168 – 188 D=147 – 167 E=126 – 146 (66+30+30) Minimum 126 b., maximum 212 b. PODMÍNKY PRO ÚSPĚŠNÉ ABSOVOVÁNÍ KURZU: HODNOTÍCÍ KRITÉRIA A/ ZÁVĚREČNÝ PÍSEMNÝ TEST: věcně správné zodpovězení uzavřených otázek generovaných počítačem (čas 45minut) B/ SÉMIOTICKÁ ANALÝZA: Samostatně nebo ve dvojčlenných skupinách vypracujte dle osnovy ve studijních materiálech sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu (zpravodajství, publicistika, politická reklama, sociální reklama, produkty populární kultury apod.). Práce bude hodnocena podle 1/ stylistické úrovně 2/ práce se zdroji (formální náležitosti, odkazy, citace, bibliografie) 3/ dodržení zadaného tématu a naplnění požadavků daného žánru 4/ využití dostupné literatury a datového kontextu 5/ logická výstavba textu 6/ korektní aplikace a interpretace použitých teoretických koncepcí 7/ závěrečného shrnutí – jasnost, konkrétnost 8/ originality výkladu a celkového přínosu základních zjištění. (zadání na: https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2017/ZUR104/) Minimální rozsah 900 slov. Předmětem analýzy nesmí být produktová reklama! C/ SEMINÁŘE: pravidelná účast na seminářích formou naplnění v sylabu zadaných úkolů. Během 1. semináře budou studenti rozdělení do několika skupin, ve kterých společně vypracují analýzu zadaného tématu. Jednu z těchto analýz odprezentují. Účast na seminářích je povinná. Analýzu je třeba odevzdat osobně na začátku semináře. Hodnotí se stylistická úroveň, věcná správnost, originalita aplikace (hodnocení na škále 0-5-10 b., (max. 50 b.)
Syllabus
  • 1. Communication and media studies
  • 2. Communication: basic definitions
  • 3. Basic paradigms of communication theory: processual and semiotic approach
  • 4. Sign and meaning
  • 5. Paradigmatic and syntagmatic analysis
  • 6. Signification
  • 7. Two orders of signification
  • 8. Codes
  • 9. News as a form of communication
  • 10. Ideology, hegemony, prefered reading and news
  • 11. News narativity: basic structures
  • 12. Structural analysis and popular culture
Literature
  • - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. Brno. FSS. 2002 (Skriptum v elektronické podobě)
  • - Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003.
  • - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal. 2001.
  • Jirák, J., Kopplová, B.: Média a společnost. Portál 2003.
Teaching methods
lectures, class discussion
Assessment methods
12 lectures written test+semiotic analysis
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Tento předmět je určen pro studenty I. ročníku. Studenti přicházející na FSS v září roku 2003 si předmět zapisují v PS 2003. Předmět tvoří součást postupové zkoušky.
Information on course enrolment limitations: Kurz se vypisuje pouze pro studenty mediálních studií a žurnalistiky
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2018/ZUR104