PSY437 Principles of Projective Techniques

Faculty of Social Studies
Spring 2002
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Vladimír Michal (lecturer), Mgr. Petra Voráčová, MBA (deputy)
Guaranteed by
Mgr. Petra Voráčová, MBA
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Petra Voráčová, MBA
Prerequisites (in Czech)
základní znalosti z psychologie osobnosti a z psychodiagnostiky
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika projektivních technik ( 6 hodin )
  • Diagnostické procedury širokopásmového přenosu: rozhovory a projektivní techniky. Psychometrický a projektivní přístup, interpretace vzorků a znaků chování.
  • Teoretická východiska: pojetí projekce, psychoanalytický koncept, přínos tvarové psychologie, fenomenologie a hermeneutiky.
  • Kritická hodnocení základních parametrů projektivních technik, problém standardizace a validizace. Výhody a nevýhody projektivních nástrojů v klinické práci, jejich využití pro vhled do struktury a dynamiky osobnosti. Výstupní informace jako diagnostické podněty, jejich verifikace a zpřesňování v klinickém kontextu.
  • Klasifikace projektivních technik, typy jednotlivých kategorií. Demonstrace,praktická cvičení.
  • 2. Projektivní techniky nejčastěji užívané v psychologické praxi ( 6 hodin )
  • Konstruktivní a expresivní metody: Test tématické apercepce /TAT/ a jeho modifikace, kresba a malování / Baumtest, kresba postavy/
  • Doplňovací metody: nedokončené věty, nedokončené příběhy
  • Asociační techniky: asociační pokus ( a modifikace ), testy inkoustové skvrny /ROR, ZTT/
  • Projektivní rozhovor
  • Demonstrace, praktická cvičení
  • 3. Úvod do aplikace Rorschachova a Zulligerova testu ( 12 hodin )
  • (a) administrace, registrace odpovědí, inquiry, skupinová aplikace
  • (b) analýza protokolu: signace, indexy pro interpretaci
  • (c) interpretace: lokace, determinanty, obsahová řada, sukcese, typy apercepce a prožívání, znaky projevů probanda během administrace
  • (d) specifické fenomény: selhání, "šoky", konfabulace, kontaminace, perseverace a iterace, infantilismy, specifické obsahy aj.
  • (e) formulace diagnost. souhrnu v klinickém kontextu, nejčastější chyby v interpretaci, problém projektibility examinátora, metainterpretace
  • (f) přehled některých diagnostických kategorií (kognitivní styly, motivace, sociabilita a typy sociálního chování, typy inteligence a speciální schopnosti, mentální retardace, lehké mozkové dysfunkce /LMD/, obecný syndrom organicity, neurotické a jiné poruchy
  • (g) rozbor a hodnocení samostatných pokusů posluchačů
  • ( V tomto tématickém okruhu jde o speciální tréninkový program )
Literature
  • Michal,V.: Zulligerův tabulkový test, Trnávka u N.Jičína 1998
  • Altman,Z.: Test stromu, Praha 1988
  • Říčan,P. a kol.: Úvod do Rorschachovy metody, Bratislava 1988
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2002/PSY437