ZUR525 Media system in the United States of America

Faculty of Social Studies
Spring 2004
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vít Kouřil (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Drahomíra Soldánová
Timetable
Wed 10:00–11:40 G019
Prerequisites (in Czech)
Četba jednoho textu (v angličtině, rozsah cca 30 stran) na každou hodinu, přednesení referátu (na text v rozsahu do 30 stran), napsání eseje na vybrané téma (2000-2500 slov) a účast na závěrečné diskusi, v níž studenti a studentky prokáží orientaci v navozených tématech a poučeně zformulují vlastní argumenty.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cyklus Mediální systém v USA se snaží vyplnit mezeru ve zdejším mediálním poznání zaostřením na klíčový komunikační prostor Západu - Spojené státy americké. Cílem kurzu je komplexně představit průmyslové, organizační a mocenské mechanismy ovlivňující povahu amerických médií. Teoreticky i empiricky vychází zejména z perspektivy politické ekonomie médií, zaměřené na vlastnictví mediálních organizací a jejich strukturní vztahy ostatními složkami sociálního systému; diskutovány budou i konkurenční přístupy. Předmět se snaží celistvě propojit optiku historickou, ekonomickou, sociologickou a politologickou. Všímá si zejména vlivu ekonomické a politické sféry na podobu mediálního systému a mediálních obsahů. V centru pozornosti postupně stanou: historický vývoj jednotlivých typů médií, vlastnická struktura mediálních trhů, mocenská role médií, regulace a deregulace mediální sféry, vztah médií k politickému systému, charakter médií veřejné služby, klíčové rysy americké žurnalistiky nebo role USA při globalizaci komunikačních trhů. Studenti a studentky se seznámí s důležitou literaturou k jednotlivým tématickým okruhům, shlédnou vybrané televizní produkty a celkově by měli získat základní přehled o historii a současnosti médií v USA.
Syllabus (in Czech)
  • Tématické okruhy: 1. Výkladový rámec (rozvržení témat, teoretické a empirické ukotvení, zdroje, požadavky a procedury) 2. Staletí pionýrů: historie tištěných médií 3. Nová elektronická hranice: počátky rozhlasového a televizního vysílání 4. Mediální systém jako součást tržní ekonomiky (kulturní průmysly, konkurence, reklama) 5. Média jako nástroj dominance elit Supervelmoci (ideologie, moc, propaganda) 6. Mediální instituce a legislativa (s důrazem na Telecommunication Act 1996) 7. Multimediální korporace (historie, koncentrace, konglomerizace, diferenciace) 8. Politika v médiích / média v politice (trh idejí, volební kampaně, války) 9. Americká žurnalistika: periodizace, stereotypy, kauzy a mýty 10. Paralelní trh idejí: veřejná a alternativní média 11. Let`s Roll: Americký průmysl populární hudby 12. Nová virtuální hranice: The Global Gates Are Open (internet a globalizace) 13. Závěrečná debata
Assessment methods (in Czech)
Součástí tematizovaných výkladů bude promítání televizních dokumentů o povaze a chování amerických médií, představení amerických mediálních produktů (televizní zpravodajství, politická reklama, populární žánry) a zhruba čtvrthodinové referáty ze zadané literatury. Kurz je zakončen udělením zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2004/ZUR525