OVp108 Aesthetic Education

Faculty of Education
Spring 2023
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim is to clarify the subject of aesthetics, its origin and structure. Introduction to the main problems of aesthetics as a science discipline.
Learning outcomes
At the end of the course students will be able to explain the basic concepts of art history and aesthetics, along with selected sections of the history of aesthetic thought and be able to understand the selected sections of aesthetic thought.
Syllabus
  • 1. What is the aesthetics and what is it for? 2. Aesthetics and its subject 3. Introduction to the history of aesthetic thought 4. Concise History of World and Czech aesthetic thought 5. Taste versus bad taste (versus kitsch art) 6. inspiring influence children's art, or "art at the edge" or "raw art" J. Dubuffet or the "art of the mentally ill" 7. Psychological methods of human interaction through art (art therapy, music therapy, drama therapy, bibliotherapy, dance and movement therapy, etc.). 8. Aesthetics and media and new information technologies 9. Commercialization of aesthetics (the commercial exploitation of aesthetics - advertising, sports, snobbery) 10. The ideal of beauty in the history of European civilization 11. significant contribution of selected personalities or work for the development of aesthetics or art history 12. The importance of symbols or colors in a person's life or art
Literature
    required literature
  • PTÁČKOVÁ, Brigita and Karel STIBRAL. Estetika na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2002, 150 s. ISBN 80-85839-79-2. info
  • ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2001, 132 s. ISBN 8072541943. info
  • KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Vyd. 2., rozš. Praha: Torst, 2000, 292 s. ISBN 8072151282. info
  • ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století : Mimesis - Fikce - Distance. Praha: Gryf, 1996, 109 s. info
  • GILBERTOVÁ, Katharine Everett and Helmut KUHN. Dějiny estetiky [Gilbertová, 1965]. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965, 502 s. info
    recommended literature
  • RYBÁŘ, Radovan. Umění jako výchova ke svobodě a humanismu (Art as education for freedom and humanism). In Minaričová, K. a Štěrba, R. Teoretické reflexe výchovy k demokratickému občianstvu na školách (slovenský a český text). První. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2013, p. 133-172. Občanstvo - výchova. ISBN 978-80-223-3534-8. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Některé současné tendence v kultuře a umění (Some contemporary tendencies in culture and art). In Demokracie a Evropa v době globalizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, p. 218-223. ISBN 80-210-3301-0. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Duchovno v umění (Spirituality in Art). In Duchovnosť v modoch viery, nádeje a lásky. první. Univerzita Mateja Bela, Bánská Bystrica: Fakulta Humanitných vied, Slovenská republika, 2002, p. 87-92. ISBN 80-8055-585-0. info
  • BUCHTOVÁ, Magdalena. Pojetí krásy v antice (Conception to Beauty of Antiquity). první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 18 pp. ISBN 80-7204-184-3. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, p. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
  • RYBÁŘ, Radovan and Magdalena BUCHTOVÁ. Základy estetiky a kultury. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1996, 17 s. ISBN 8072040022. info
  • CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika : L'esthétique généralisée (Orig.) : Les impostures de la poésie (Orig.) : Méduse et Cie (Orig.) : Le mythe et l'homme (Orig.) : Soleils inscrits (Orig.). Edited by Miroslav Míčko, Translated by Miroslav Míčko - Stanislav Jirsa. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968, 258 s., [2. info
Teaching methods
Lecture.
Assessment methods
Colloquium; Written knowledge test, substitute studied the book.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/OVp108