SZ3BP_DiSS Introduction to Secondary School Methodology

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (alternate examiner)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable
Thu 13:45–14:30 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Introduction bis studies didactics secondary school. Fundamental terms.
Literature
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 pp. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • Rámcový vzd. program pro gymn. vzdělávání. Praha : VÚP, 2004.
  • RVP GV http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
Assessment methods (in Czech)
PÍSEMNÁ nebo ÚSTNÍ ZKOUŠKA. OTÁZKY : 1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. 2. Vzdělávání: charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED. 3. Vzdělání: charakteristika, druhy vzdělání. 4. Vyučování (výuka), charakteristika. Učení, druhy učení. Vyučování a učení. 5. Vědomosti: druhy vědomostí, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti: druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 6. Obsah vyučování; kurikulum. 7. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha); Standard vzdělávání; Učební dokumenty pro gymnázia. Stručná charakteristika uvedených dokumentů a jejich vztah. 8. Návrh Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV) ; systém kurikulárních dokumentů, principy RVP GV. 9. RPV GV: pojetí a cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence. 10. Vzdělávací oblasti v RVP GV; (charakteristika jedné oblasti, např. podle aprobace). 11. Průřezová témata v RVP GV. 12. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 13. Pedagogická komunikace: typy a principy; komunikační pravidla. 14. Verbální pedagogická komunikace. 15. Neverbální pedagogická komunikace. 16. Otázka: její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 17. Typy výuky. 18. Vyučovací metody: charakteristika, rozdělení. 19. Vyučovací hodina - základní jednotka výuky: struktura, fáze, typy. 20. Učebnice: funkce, typy, požadavky na učebnice. 21. Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. POJMY : aktivita (jako pedagogický pojem), autodidakce, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, didaktika oborová, didaktika školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, klima školy, klima třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, kompetence klíčové, kompetence žáka, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, kurikulum formální, kurikulum neformální, kurikulum skryté; kurikulum zamýšlené, kurikulum realizované, kurikulum dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, škola alternativní, škola inkluzivní, škola inovativní, škola otevřená, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, učení autentické, učení bezděčné, učení činnostní, učení intencionální, učení kooperativní, učení mechanické, učení motorické, učení sociální, učení verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, vyučovací metoda, vyučování, vyučování bilingvní (bilingvální), vyučování blokové, vyučování diferencované, vyučování frontální, vyučování integrované, vyučování rozšířené, vyučování skupinové, vyučování týmové, vzdělání, vzdělání materiální, vzdělání formativní; vzdělání humanitní, vzdělání reálné; vzdělání všeobecné, vzdělání odborné, vzdělávací program, (rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program), vzdělávání, vzdělávání formální, vzdělávání informální, vzdělávání neformální, znalost deklarativní, znalost kontextová, znalost procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/SZ3BP_DiSS