Pd1BP_UDDV Úvod do specializace DV

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s DV jako učebním předmětem, jako pedagogickým principem a jako vyučovací metodou. Dále budou seznámeni s cíli dramatické výchovy, s průpravnými cvičeními a hrami jako důležitou součástí dramatické výchovy Po absolvování předmětu bude student schopen rozlišit DV jako pedagogický princip, jako metodu, jako samostatný vyučovací předmět, dokáže se aktivně zapojit do vedení dramatické hry.
Osnova
  • Pojem DV.Zařazení DV mezi esteticko-výchovné předměty.Cíle DV. Historie DV ve světě a u nás.Výuka DV ve škole. Profesionální a amatérské divadelní festivaly v ČR. Návštěva speciálního zařízení pro výuku DV.
Literatura
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Dramatická výchova. 1. vyd. Brno: CERM, 1998, 21 s. ISBN 80-7204-071-5. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
  • SMITH, Charles A. Třída plná pohody :162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 226 s. ISBN 80-85282-82-8. info
Výukové metody
seminář,zápočet,přímé pozorování hodin DV ve škole, aktivní účast na seminářích, teoretická příprava na studium DV
Metody hodnocení
reflexe z hodin, recenze na tři odborné publikace týkající se DV, esej na téma Já a DV
Informace učitele
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU1996. ISBN 80-8583-16-3. MACHKOVÁ, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02- HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. SMITH, CH. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/Pd1BP_UDDV