Bi1BK_EKOP Ecology

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (lecturer)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Úvod do problematiky ekologie, ekologické faktory vodního prostředí, podnebí a ekologické faktory ovzduší, ekologické faktory půdy, ekologické faktory výživy a potravy, mezidruhové vztahy, vnitrodruhové vztahy, ekologie populací (demekologie), společenstva (biocenózy), vlastnosti biocenóz, ekosystém.
Syllabus
  • 1. Definice, zaměření a úkoly ekologie, návaznost a dělení ekologie; ekologické faktory – zdroje a podmínky existence: vymezení a rozdělení ekologických faktorů, ekologická valence, ekologická nika.
  • 2. Nejdůležitější abiotické faktory: světlo, teplota, vlhkost, atmosférický tlak, proudění vzduchu, počasí a podnebí, oheň, obsah plynů, reakce prostředí, salinita, obsah minerálních živin, těžké kovy.
  • 3. Antropogenní faktory: zemědělství, průmysl a jiné činnosti, vznik kulturních rostlin a domestikace živočichů, introdukce a reintrodukce.
  • 4. Prostředí – komplex faktorů: Biosféra a její členění, obývaná prostředí, vodní prostředí a jeho vlastnosti, půda, bioindikace, adaptace.
  • 5. Populace – vymezení, charakteristika a funkce populace, velikost populace a její určování; struktura populace – prostorová struktura (disperze jedinců), zastoupení (poměr) pohlaví, věková a velikostní struktura, sociální struktura; vztahy uvnitř populace.
  • 6. Dynamika populace: Natalita (množivost) a mortalita (úmrtnost), typy růstu populace, populační strategie, populační cykly, přirozená regulace početnosti populace.
  • 7. Migralita – stěhování a šíření populace: Migralita živočichů, šíření populací rostlin, invaze cizích druhů.
  • 8. Vztahy mezi populacemi: Amensalismus (inhibice) a alelopatie, predace, herbivorie (= fytofágie), mycetofágie (= fungivorie) a bakteriofágie, parazitizmus a patogenie, komensalismus, protokooperace a mutualismus, konkurence (= kompetice).
  • 9. Potravní vztahy: autotrofie, heterotrofie a mixotrofie, šíře potravních nároků, potravní zaměření.
  • 10. Biocenóza: Základní charakteristika a typy biocenóz, struktura biocenóz, druhové bohatství.
  • 11. Kvalitativní a kvantitativní vlastnosti biocenóz: Abundance (početnost) a biomasa, frekvence (+ konstance a fidelita), dominance, diverzita (a ekvitabilita), druhová podobnost.
  • 12. Dynamika biocenóz: Krátkodobé změny biocenózy, dlouhodobé změny – sukcese; klimax.
  • 13. Ekosystém: Charakteristika ekosystému, produktivita a produkce, potravní řetězce, tok energie, ekologické pyramidy, dekompozice, koloběhy látek – cyklus vody, uhlíku, dusíku, fosforu.
  • 14. Důležité ekosystémy a struktura jejich společenstev: Ekosystém lesa, louky a pole (agroekosystém); rybníka a řeky; srovnání přirozeného a antropogenního ekosystému.
  • 15. Biom: Vegetační pásma – zonobiomy, azonální společenstva – pedobiomy a orobiomy.
Literature
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk and Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
Teaching methods
Lectures, homeworks.
Assessment methods
Kolokvium (první část) probíhá formou jednoduchého (abcd) testu - z 18 otázek je třeba právně odpovědět nejméně 14.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/Bi1BK_EKOP