DCJC026 Současné trendy v literárních a kulturních studiích

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Š. Bubíková (přednášející), doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy na poli literatury a kulturních studií a s jejich dopady na obsahy a metody studia výuky těchto oborů.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy na poli literatury a kulturních studií a s jejich dopady na obsahy a metody studia a výuky těchto oborů. Tematické okruhy: zvláštní pozornost bude věnována • teoriím etnicity, interkulturality, postmoderního diskursu a narativity; • interpretaci literárního textu, jeho mechanismu, možnosti, omezení; spolu s pokusem aplikace různých modelů interpretace na konkrétní text; • proměnám pohledů na literární kánon;. • pojetí literární vědy jako způsobu zkoumání kultury a kulturních dějin - literární konstrukce „vlastního“ a „cizího“, národa, etnicity, genderu atd. Na každé z těchto témat bude nahlíženo nejen v teoretických souvislostech, ale i z hlediska vlivu na výuku literatury a kultury cílového jazyka.
Literatura
  • Glazer, N. We Are All Multiculturalists Now. Cambridge, Massachusetts, London, England: Harvard
  • Bennet, M. J. Cultural Marginality: Identity Issues in Intercultural Teaching. Yarmouth, ME: Intercultural
  • Moran, P.M. Teaching Culture: Perspectives in Practice. London: Heinle&Heinle, 2001.
  • Müller-Funk, W., Plener, P., Ruthner,, C. (Hgg.) Kakanien revisited. Das Eigene und das Fremde (in) der österreichisch-ungarischen Monarchie. Tübingen: A. Francke, 2002.
  • Horňáček, M. Modelle und Methoden der Literaturwissenschaft. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
  • Benthien, C., Velten, H.R. (Hgg.). Germanistik als Kulturwissenschaft. Eine Einführung in neue Theoriekonzepte. Reinbek: Rowohlt, 2002.
  • BUBÍKOVÁ, Šárka. Literatura v Americe, Amerika v literatuře : proměny amerického literárního kánonu. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2007, 190 s. ISBN 9788073950309. info
  • SCHÖSSLER, Franziska. Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft : eine Einführung. Edited by Christine Bähr. Tübingen: A. Francke Verlag, 2006, xii, 274. ISBN 3772081487. info
  • SCHÖSSLER, Franziska. Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft : eine Einführung. Edited by Christine Bähr. Tübingen: A. Francke Verlag, 2006, xii, 274. ISBN 3772081487. info
  • ECO, Umberto. Die Grenzen der Interpretation. Translated by Günter Memmert. 2. Aufl. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1999, 476 s. ISBN 3423301686. info
  • SOLLORS, Werner. Beyond ethnicity : consent and descent in American culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, xiii, 294. ISBN 9780195051933. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi. Ústní rozprava.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021.