ITVp031 Základy tělesné výchovy 3

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník)
Garance
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVp031/01: Po 11:00–11:50 tělocvična Poříčí 31, kromě Po 24. 10., M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp031/02: Po 12:00–12:50 tělocvična Poříčí 31, kromě Po 24. 10., M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp031/03: Po 13:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, kromě Po 24. 10., M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp031/04: Po 14:00–14:50 tělocvična Poříčí 31, kromě Po 24. 10., M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp031/05: Po 15:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, kromě Po 24. 10., M. Trávníček, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen popsat a ovládat techniku a metodiku nácviku základních herních cvičení a jejich uplatnění v tělesné výchově s pravidly přizpůsobenými pohybovým schopnostem a dovednostem žáků mladšího školního věku. Umí definovat rozdělení pohybových her a prakticky je využívat v hodinách tělesné výchovy. Dokáže vytvořit a správně využít odpovídající zásobník základních pohybových a netradičních her ve výuce předmětu tělesná výchova na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje poznatky z tělesné výchovy v oblasti pohybových a sportovních her. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při výuce pohybových a sportovních her u dětí mladšího školního věku. Dokáže diagnostikovat techniku provedení jednotlivých pohybových dovedností a navrhnout vhodná průpravná cvičení a hry pro zlepšení kvality provedení určité pohybové dovednosti. Orientuje se v pravidlech pohybových a sportovních her, která jsou upravena pro potřeby mladšího školního věku (např. barevný volejbal) a dokáže organizovat školní turnaje na úrovni 1. stupně základní školy. Je schopen organizovat a vhodně zařazovat pohybové hry podle potřeby do jednotlivých částí vyučovací hodiny tělesné výchovy.
Osnova
  • 1. Základní pojmy spojené s osvojovanými činnostmi, bezpečnost a hygiena při hrách, vhodné oblečení a obutí. 2 – 12. Cvičení jsou rovnoměrně rozdělena mezi pohybové hry a sportovní hry basketbal, florbal, fotbal, házená a volejbal. Obsahová náplň pohybových her: osvojení si základních pojmů souvisejících s pohybovými hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci pohybových her, bezpečnost při hrách, pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, pohybové hry pro manipulaci s náčiním, soutěživé, bojové, tvořivé hry, ukázky dělení pohybových her z pohledu více autorů v praxi, pohybové hry ve vztahu ke sportovním hrám, vytváření zásobníku pohybových her vhodných ve výuce tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ podle ročníků a vzdělávacích plánů. Obsahová náplň sportovních her: značení a vybavení hřišť, role ve hře, zjednodušená pravidla, základy spolupráce, organizace utkání, sportovní hry ve vzdělávacích programech, průpravná a herní cvičení pro manipulaci s míčem, základní přihrávky, pohyb bez míče i s míčem, vedení míče, střelba, obrana, průpravné sportovní hry a hry s upravenými pravidly podle možností daných vybavením školy a předpoklady žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • • Matušinová, S. (2012). Minivolejbal na 1. stupni základní školy. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/209730/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Matysková, A. (2013). Sportovnì hry na 1. stupni ZŃ: metodický materiál pro studenty. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/322133/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Nykodým, J. (2006). Teorie a didaktika sportovnìch her. Brno: Masarykova univerzita.
  • Rjabcová, H., & Skruņný, Z. (2014). Rekreačnì pohybové a sportovnì hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivnìho ņivotnìho stylu. Liberec: TUL.
  • Bailey, S. (1996). Science in the service of physical education and sport: the story of the International Council of Sport Science and Physical Education, 1956-1996. New York: J. Wiley and Sons.
  • Hondlìk, J. (1992). Sportovnì a pohybové hry na 1. stupni základnì ńkoly. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU České Budějovice.
  • • Mužík, V., & Nováček, V. (1993). Nehrajme jen vybíjenou: herní činnosti s míčem pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Hanex. neurčeno
  • Večeřa, K., & Nováček, V. (1995). Sportovnì hry. Brno: Masarykova univerzita.
  • • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 292 s. ISBN 80-85783-29-0.
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Teoretický test, ukázka správné techniky vybraných praktických pohybových dovedností.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.