DE1A09 Modern History (1945-1989)

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Prerequisites
DE1B06 History 20th Century
Prerequisite is mastery of previous subjects from general and Czech history until 1945.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Based on the knowledge acquired by the student during the study, he will be able to understand and explain the specifics of the 20th century in its political, economic and social contexts. He is able to use the information obtained in the discussion of urgent problems concerning contemporary history. The student will get acquainted with the didactic methodological basis, which will be able to apply in their practice.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
Syllabus
  • 1. The world after the Second World War. East and West. 2. Origin, formation and disintegration of the Eastern bloc. 2. Cold War and its manifestations (Korean War, Suez Crisis, Vietnam War, Caribbean Crisis, etc.). 3. Germany: from division to reunification. 4. Decolonization after the Second World War. 5. The Third Czechoslovak Republic. 6. Czechoslovakia after February 1948. 7. Political processes in the 1950s in Czechoslovakia. 8. Prague Spring. 9. Standardization. 10. Czechoslovakia after 1989.
Literature
    required literature
  • Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
  • Vladimír Nálevka: Světová politika ve 20. století. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml. 2000. ISBN 80-86493-16-4
  • Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
    recommended literature
  • Karel Kaplan: Československo v poválečné Evropě: Praha: karolinum 2004. ISBN 80-246-0655-0
  • Denis Judd. Impérium. Britská imperiální zkušenost od roku 1765 do současnosti. Praha: B B art 1999. ISBN 80-7257-046-3
  • Václava Jandečková: Falešné hranice: akce "Kámen": oběti a strůjci nejutajovanějších zločinů StB 1948-1951.ISBN 978-80-257-2408-8
  • Tony Judt: Poválečná Evropa. Její historie od roku 1945. 4. vyd. Praha: Prostor 2021, ISBN 978-80-7260-487-6
  • Jan Rychlík: Československo v období socialismu. 1945–1989. Praha: 2020. ISBN 978-80-7601-334-6
  • Wayne C. McWilliams – Harry Piotrowski: The World Since 1945. A History of International Relations. 8. vyd. Boulder, Colorado: Lynne Rienner Publishers 2014. ISBN 978-1-62637-174-3
  • Karel Pacner: Osudové okamžiky Československa. 4. vyd. Praha: Plus 2018. ISBN 978-80-259-0871-6
  • Jan Křen: Čtvrt století střední Evropy. Visegrádské země v globálním příběhu let 1992–2017. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3977-2
  • Keith Lowe: Zdivočelý kontinent. Evropa po druhé světové válce. Praha-Litomyšl: Paseka 2015. ISBN 978-80-7432-603-5
Teaching methods
The teaching combines theoretical preparation (lectures) with practical activities. At the seminars, students are motivated to discuss, especially through video presentations, power-point presentations and document analysis.
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška, prezentace (odborná a výuková)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
Listed among pre-requisites of other courses

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/DE1A09