SMP_Mod3a Legislative Framework for the Work of School Preventist 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Lenka Skácelová (lecturer), Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SMP_Mod3a/KombiPred01: Fri 6. 12. 9:00–15:50 učebna 70
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Posluchači budou umět vysvětlit zákony a vyhlášky, tvořící právní rámec výkonu činnosti školního metodika prevence. Budou umět objasnit jednotlivé specifické případy a interpretovat jejich vztah k právní normě na základě analýzy konkrétní situace. Budou umět kvalifikovaně navrhovat konkrétní opatření a analyzovat jeho dopady.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled výukových témat:
  • Základní rámec
  • Úmluva o právech dítěte vyhlášeno ve Sbírce zákonů č. 104/1991
  • Postavení Úmluvy o právech dítěte v právním řádu ČR je dáno článkem 10 ústavního zákona č. 1/1993 Sb. Ústavy ČR
  • Mezinárodní smlouvy o lidských právech a svobodách ČR ratifikované a vyhlášené na našem území, obecně závazné mají přednost před zákonem.
  • Postavení a ochrana dítěte upravuje i ústavní zákon č. 2/1993 Sb. Listina základních práva a svobod, která je součástí ústavního pořádku ČR.
  • Školský zákon č. 561/2004 a dalších navazující a související předpisy předpisů na to navazujících či souvisejících; soustředíme se především na tato témata:
  • - Práva žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků
  • - Povinnosti žáků, studentů, zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků
  • - Práva pedagogických pracovníků
  • - Povinnosti pedagogických pracovníků
  • - Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách
  • - Výchovná opatření
  • - Přestupky
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  • Metodik prevence v pedagogické psychologické poradně jako pedagogický pracovník, jeho činnost pak upravuje příloha č.4. IV – vyhlášky 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
  • Navazující právní předpisy - vyhlášky
  • Zásadní vyhláška k prevenci - 72/2005 Sb. - Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, vyhláška č. 197/2016 Sb., s účinností od 1. 9. 2016
  • Obsah poradenských služeb (§ 2, písm. d) kromě jiných činností se jedná o:
  • prevenci a řešení vzdělávacích a výchovných obtíží, prevenci různých forem rizikového chování a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací.
  • Příloha č. 3 Standardní činnosti školy
  • - Standardní činnosti výchovného poradce
  • - Standardní činnosti školného metodika prevence
  • I. Metodické a koordinační činnosti
  • Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
  • Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  • Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
  • Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
  • Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  • Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
  • Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  • Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  • Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
  • II. Informační činnosti
  • Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
  • Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
  • Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
  • Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
  • Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
  • III. Poradenské činnosti
  • Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  • Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
  • Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Assessment methods (in Czech)
Analýza naplnění standardních činností ŠPP ve škole.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 2.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SMP_Mod3a