SZc0030 Didactics of biology 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 1. 11. 13:00–15:50 laboratoř 83, Fri 15. 11. 14:00–15:50 laboratoř 83
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student kriticky zhodnotí zdroje informací, se kterými pracuje. Při přípravě vlastní výuky vychází z biologického a geologického kurikula a relevantních odborných zdrojů. Při tvorbě teoretických východisek vyučovací hodiny student analyzuje různé typy pokladů, hierarchicky uspořádá pojmy a vztahy mezi nimi znázorní pomocí pojmové mapy.
Learning outcomes
At the end of the course, the student will be able to:
-based on relevant sources, characterize a selected topic in biology or geology
-create a concept map for a selected topic in biology or geology
-use the concept map to clarify the relationships between the selected concepts of biology and geology
Syllabus
  • 1. Resources for teaching biology and geology (1 hour)
  • 2. Professional resources to the biology and geology curriculum (2 hours).
  • 3. Conceptual analysis. Concept map and its construction (2 hours).
Literature
    required literature
  • GAISLER, Jiří a ZIMA, Jan. Zoologie obratlovců. 3. přepracované vydání. Praha: Academia, 2018.
  • JANOŠKA, Martin, ZAPLETAL, Jan, ZIMÁK, Jiří a BÁBEK, Ondřej. Geologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001.
  • MERKUNOVÁ, Alena a OREL, Miroslav. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008.
  • NOVÁK, Jan a SKALICKÝ, Milan. Botanika: cytologie, histologie, organologie a systematika. 4. vydání. Praha: Powerprint, 2017.
  • ROZSYPAL, Stanislav a kolektiv. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003.
  • SMRŽ, Jaroslav. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Praha: Karolinum, 2013.
  • VAŇKOVÁ, Petra. Pojmové mapy ve vzdělávání: didaktická specifika pojmového mapování. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018
    recommended literature
  • REISS, Michael, WINTERBOTTOM, Mark and HARRISON, Chris [eds.]. Teaching secondary biology. Third edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2021.
Teaching methods
Interpretation, explanation, conversation, work with the text.
Assessment methods
Oral debate on the portfolio assignment. Portfolio assignment: concept map on a selected topic in biology or geology.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0030