SZc0050 Didactics of music education 3

Faculty of Education
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřený na osvojení metodických postupů vedoucích k rozvíjení hudební tvořivosti, fantazie a tvůrčího myšlení; na osvojení si základních postupů při realizaci činností poslechových a hudebně-pohybových. K pochopení hudebního sdělení napomáhají hudebně-vyjadřovací prostředky, které si účastníci osvojují v propojení s písní, pohybovým/tanečním prvkem a poslechem vybraných skladeb.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/a: orientovat se v problematice elementárních tvořivých činností; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování; orientuje se v problematice činností hudebně-pohybových – dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry, má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní/orchestrální skladbou; má osvojenou metodickou řadu k činnostem hudebně-poslechovým – orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje i s poslechovou skladbou.
Syllabus (in Czech)
  • Hudebně-tvořivé činnosti: improvizace – pohybem, rytmická a melodická; prvky elementárního komponování. (4 hod.)
  • Hudebně-pohybové činnosti: pohybově-výrazové prostředky – elementární pohybový a taneční prvek – v propojení s písní a poslechovou skladbou.(4 hod.)
  • Percepční činnosti – činnosti poslechové: cíle poslechu, hudebně-vyjadřovací prostředky – řeč hudby, rozdělení poslechu, metodický postup poslechu – propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními a hudebně-pohybovými. (4 hod.)
  • Hudebněnaukové činnosti vztahující se k poslechovým činnostem. (3 hod.)
Literature
    required literature
  • HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu ve škole i doma. Metodické poznámky k učebnicím: 1. My pozor dáme a posloucháme a 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1998.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994.
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba v současné škole: 6. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček – Orlice, 1997.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. 1. vyd. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Vyd. 3, Portál, 2010
  • KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
    recommended literature
  • DRDÁCKÝ, F. Lidové tance. Praha: Olympia, 1983
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • KOPECKÝ, J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014
  • KOS, B. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Praha: SPN, 1976,
  • PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1999.
  • POWELL, J. Jak funguje hudba. Průvodce posluchače vědou a psychologií krásných zvuků. Praha: Dokořán, 2012.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011.
Teaching methods (in Czech)
Praktická průprava: zpěv, doprovod na elementární hudební nástroje, hra na tělo, elementární pohybové prvky/taneční kroky a choreografie, dirigování. Hra na klavír/keyboard/housle. Problematika tvořivých a percepčních poslechových činností; metodická řada při nácviku a využití pohybových/tanečních prvků v praxi. Zpracování přípravy pro předmět hudební výchova na SŠ na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list (realizovat v praxi a doplnit reflexí). Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky ke zkoušce:
U zkoušky účastník/účastnice prokáže teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 3.
Zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1, 2 a 3 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/keyboard/ housle): 10 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé či vícehlasé), 10 umělých/populárních písní, 1 kánon, 4 písně vztahující se k dějinám hudby (pro II. a III. stupeň).
Portfoliový úkol: Ke dvěma písním písemně vypracovat metodický postup – doplňkový pohybový/taneční doprovod. Předložení autorsky zpracované přípravy na zadané období z dějin hudby i s doporučenou poslechovou aktivitou – pracovní list a realizované v praxi, doplněno o reflexi – výuka HV na SŠ. Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV.
Language of instruction
Czech
Study support
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0050/um/
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
Teacher's information
As a study support: study materials will be continuously added to the Learning Materials folder of the SZc0050 course in the IS.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0050