SZc0053 Didactics of chemistry 3

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• aktivní didaktická a metodická práce s učivem chemie pro ZŠ;
• osvojení si schopností transformace školních chemických informací v rámci poznatkové báze oboru chemie;
• aplikace a interpretace teoretických poznatků
• osvojení si alternativních a moderních vyučovacích postupů, metod;
• seznámení se a osvojení si jednotlivých témat probíraných na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické transformace a interpretace.
• vytvoření uceleného pohledu na školní chemické pokusy jako na specifickou formu, metodu a prostředek výuky chemie;
• osvojení si techniky a didaktiky školních pokusů;
• osvojení si praktických dovedností k provádění reálných školních pokusů
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník je schopen:
• seznámit se a osvojit si jednotlivá témata probíraná na ZŠ a zvládnutí jejich didaktické interpretace.
• vytvořit si ucelený pohled na školní chemické pokusy jako na specifickou formu, metodu a prostředek výuky chemie;
• osvojit si techniku a didaktiku školních chemických pokusů;
• osvojit si praktické dovednosti k provádění reálných školních pokusů, a to jak formou demonstrační i žákovskou, s využitím makro i semimikro techniky práce, promítací techniky,aj.;
Syllabus (in Czech)
  • 1. Teoretické, technologické, didaktické, experimentální a aplikativní aspekty výuky chemie na ZŠ. (1 hod.)
  • 2. Bezpečnost práce a ochrana zdraví při realizaci experimentů. (1 hod.)
  • 3. Didaktika chemických pokusů. (1 hod.)
  • 4. Pozorování a pokus v chemii a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 5. Směsi a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 6. Částicové složení látek a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 7. Periodický zákon a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 8. Chemické reakce a slučovací poměry a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 9. Roztoky a výpočty v chemii a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 10. Oxidy, sulfidy, halogenidy, hydroxidy, kyseliny a soli a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 11. Vlivy na rychlost chemických reakcí a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 12. Redoxní reakce a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 13. Uhlovodíky, složení, struktura a vlastnosti a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 14. Přírodní organické sloučeniny a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
  • 15. Ekologizace chemického učiva a příslušné chemické pokusy. (1 hod.)
Literature
    required literature
  • BUDIŠ, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Estetické city a školní chemické pokusy. In Pregraduální příprava a postgraduální vzdělávání učitelů. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. s. 90-95, 5 s. ISBN 80-7042-960-7.
  • ČERNÁ, Břetislava a Jiří ŠIBOR. Nebezpečné látky a přípravky ve výuce chemie na základní škole. 1. vydání. Brno: IQ Media, Brno, 2001. 154 s.
  • PLUCKOVÁ, Irena a Jiří ŠIBOR. Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2011.
  • ČERNÁ, Břetislava. Školní pokusnictví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 76 s. ISBN 8021011289
  • MACH, Josef a Irena PLUCKOVÁ. Chemie; Úvod do obecné a anorganické chemie – pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. 75 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-134-4.
  • FIALA, Miroslav, Hana CÍDLOVÁ a Irena PLUCKOVÁ. Laboratorní technika – příprava studijního materiálu. In XXIV International Colloquium on the Acquisition Process Management. Brno: University of Defence, Faculty of Economics and Management, 2006. 4 s. ISB
  • ČERNÁ, Břetislava. Školní laboratoř: vybavení, technika, bezpečnost a hygiena práce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997. 93 s. ISBN 8021016574.
  • MACH, Josef a Irena PLUCKOVÁ. Chemie: úvod do obecné a anorganické chemie. 3. vyd. Brno: Nová škola, 2012. 75 s. ISBN 9788072893911.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, praktická laboratorní cvičení, aktivizační výukové metody – didaktická hra.
Assessment methods (in Czech)
Odevzdání přípravy na vyučovací hodinu a příslušné karty pokusu, diskuse nad přípravami vytvořenými v rámci pedagogické praxe, sebereflexe výuky v rámci praxí v rámci ústního zkoušení
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0053