SZc0060 Didactics of German Language and Literature 1

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/.4. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se obeznámí s cíli a obsahy didaktiky německého jazyka s ohledem na její interdisciplinaritu a získají přehled o cílech a principech aktuálního pojetí komunikačně a interkulturně orientované výuky němčiny jako cizího jazyka. Stěžejní součástí předmětu je analýza a klasifikace kompetencí vyučujících cizích jazyků.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu student je schopen:
• popsat, čím se zabývá didaktika němčiny jako cizího jazyka
• rozlišit a vysvětlit pojmy didaktika a metodika cizího jazyka
• charakterizovat základní cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizího jazyka
• objasnit význam strategických dokumentů pro výuku cizích jazyků (SEERJ a Dodatku k SERRJ)
• pojmenovat a analyzovat kompetence vyučující/ho cizího jazyka.
Syllabus (in Czech)
  • oborová didaktika (didaktika a metodika) - úvod, hraniční obory (1 hod.).
  • cíle a principy komunikačně a interkulturně orientované výuky cizích jazyků (2 hod.)
  • SERRJ a Dodatek k SERRJ (popř. Profile deutsch) (1 hod.)
  • kompetence vyučující/ho cizích jazyků (1 hod.)
Literature
    required literature
  • Klečková, Gabriela; Hanušová, Světlana; Píšová, Michaela; Janíková, Věra; Orlova, Natalia; Mašková, Irena; Kourkzi, Alice; Kolmašová, Kamila (2019): Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní vzdělávací ústav. Dostupný z: https://www.n
  • Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
  • Council of Europe (2001): Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého. Dostupný z: https://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/spolecny-evropskyreferencni-ramec-pro-jazyky
  • Council of Europe (2018): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Strasbourg. Dostupný z: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
  • Council of Europe (2020): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband. Překlad Jürgen Quetz a Rudi Camerer. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen. Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen
    recommended literature
  • Schart, Michael; Legutke, Michael (2012): Deutsch lehren lernen 1: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. München: Goethe Institut.
  • Ballweg, Sandra; Drumm, Sandra; Hufeisen, Britta; Klippel, Johanna; Pilypaityte, Lina (2013): Deutsch lehren lernen 2: Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? München: Goethe Institut.
  • Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
Teaching methods (in Czech)
Rešerše, diskuse, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Assessment methods (in Czech)
Individuální rozhovor v návaznosti na portfoliové úkoly (viz níže) a na kompetenci 5 b Standardu: Stanovuji adekvátní cíle svého profesního rozvoje, uvádím v praxi kroky k jejich dosažení a vyhodnocuji je.
Konkrétní portfoliový úkol:
• sebehodnocení v profesních kompetencích (dle Kompetenčního rámce absolventa či absolventky učitelství či jeho části nebo podle z něj odvozeného sebehodnotícího nástroje)
• seznam odborné literatury zejména z oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, kterou účastník použil/použije pro přípravu a výkon praxe.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 5 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0060