SZc0062 Didactics of German Language and Literature 3

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím přehled o možných přístupech a postupech zprostředkování jednotlivých jazykových prostředků (sl. zásoba, gramatika, výslovnost, pravopis) a rozvoje jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) ve výuce německého jazyka a rovněž o formách hodnocení a sebehodnocení. Dále je cílem poukázat na nutnost a možnosti rozvoje interkulturní kompetence a obeznámit je s metodami diferenciace a individualizace cizojazyčné výuky.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je student schopen:
• použít široký repertoár metod rozvoje jednotlivých jazykových činností (recepce, produkce, interakce, mediace) a jazykových prostředků (slovní zásoba, gramatika, výslovnost a pravopis)
• použít adekvátní formu hodnocení výkonu žáků a žákyň, vést žáky a žákyně k sebehodnocení
• diferencovat a individualizovat výuku
• vést žáky a žákyně k respektu vůči jiným kulturám, podporovat v nich otevřenost a kritické myšlení (např. vůči kulturním stereotypům)
• koncipovat výuku s literárním (literárně-kulturním) obsahem či přesahem uzpůsobenou dané cílové skupině.
Syllabus (in Czech)
  • zprostředkování a rozvoj komunikačních dovednostní a jazykových prostředků ve výuce němčiny jako cizího jazyka (4 hod.)
  • diferenciace a individualizace ve výuce cizího jazyka (4 hod.)
  • kulturní složka výuky cizího jazyka (3 hod.)
  • literární složka výuky cizího jazyka (4 hod.)
Literature
    required literature
  • Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
  • Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
    recommended literature
  • Hille, Almut; Schiedermair, Simone (2021): Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: eine Einführung für Studium und Unterricht. Narr Studienbücher Literaturwissenschaft. Tübingen: Narr Francke Attempto.
  • Brinitzer, Michaela; Hantschel, Hans-Jürgen; Kromere, Sandra; Möller-Frorath, Monika; Ros, Lourdes (2016): DaF Unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  • Burwitz-Melzer, Eva (Hg.), Mehlhorn, Grit (Hg.), Riemer, Claudia (Hg.), Bausch, Karl-Richard (Hg.), Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
Teaching methods (in Czech)
Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Assessment methods (in Czech)
• ústní zkouška
• konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné dílčí vyučovací aktivity zaměřené na rozvoj zvolené jazykové činnosti či jazykového prostředku (zasazené do kontextu vyučovací hodiny) s následným řízeným peer-feedbackem.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SZc0062