SPMG_SSP1 Specialization 1

Faculty of Education
Spring 2001
Extent and Intensity
40/0. 20 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Halešová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Logopedie Základní úkoly logopedie, spolupráce s ostatními vědními obory, logopedická prevence primární, sekundární, komunikace, komunikační proces, společenský a psychologický význam komunikace, poruchy komunikačních schopností, dělení dříve a v současnosti, historie péče o jedince s poruchami komunikačních schopností, významné osobnosti, systém logopedické péče u nás i v zahraničí, resort školství, zdravotnictví, sociální péče, speciálně pedagogická diagnostika logopedická, pomůcky a přístroje využívané v diagnostice, anatomie a fyziologie, mluvních orgánů, sluchového ústojí, hlavové nervy inervující mluvní orgány, sluchové ústrojí, fonetika, systém českých hlásek, ontogeneze dětské řeči, jazykové roviny v ontogenezi řeči, poruchy vývoje řeči, opožděný vývoj řeči, logopedická péče u OVŘ, etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie, afázie, neuróz řeči, balbuties, tumultus sermonis, dyslálie, dysartrie, rinolálie, palatolálie, poruch hlasu, logopedická péče u těchto postižení, symptomatické vady řeči u tělesně, mentálně, zrakově postižených, řeč u dětí s LMD, SVPU, leváků, problematika výuky řečově postižených žáků na l. stupni ZŠ, SPC, poradenství, integrace jedinců s poruchami komunikačních schopností Psychopedie Psychopedie, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR, Downův syndrom, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace MR dle WHO, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělání MR, speciální mateřská škola, zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, třídy pomocné školy při ÚSP, odborné učiliště, praktická škola, speciálně pedagogické centrum, poradenství, ústavy sociální péče, stacionáře, charitativní a nestátní organizace, komunikace MR, alternativní formy komunikace, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na MR, školský zákon, vyhláška 127/1997, metodické pokyny MŠMT ČR
Literature
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 69-80. ISBN 80-85931-65-6. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do psychopedie (The introduction to the education of the mentally retarded). In Kapitoly ze speciální pedagoigky. Brno: Paido, 1998, p. 170-178. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1997, 93 s. ISBN 8085931419. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2001/SPMG_SSP1