SV4BP_HPGS History of Education Seminar

Faculty of Education
Spring 2003
Extent and Intensity
0/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
Literature
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky (Concise history of pedagogy). In Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 4.rozš.vyd. ISBN 80-85931-43-5. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: NOW(PdB_HPGP)
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2003/SV4BP_HPGS