SZ2BP_Ps12 Developmental Psychology

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/10. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Otto Čačka (lecturer)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Otto Čačka
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět vede k osvojení znalostí činitelů i zákonů duševního vývoje, včetně pochopení dynamiky změn specifických charakteristik i celku duševního dění v jednotlivých vývojových stádiích. V každém stádiu postihuje nejen kvality racionálně-kognitivních procesů a imaginativně-emotivních funkcí, ale i dopad dílčích faktorů (akcelerátorů, stresorů atp.) v subjekt-objektové interakci, možné adaptační potíže, poruchy a nemoci, a poukazuje na možné chyby i principy optimalizace výchovného působení.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Koncepce a činitelé vývoje, zákony vývojových změn Interakční teorie (Bewers, Magnuson), psychické ekvilibrium a humanistický model vývoje. Švancarovy hypotézy, faktory situace (stimulátory, stresory aj.), deprivace a supersaturace. 2. Stručná charakteristika změn duševního dění v jednotlivých vývojových stádiích Periodizace vývoje, celková charakteristika jednotlivých vývojových stádií, vymezení vývojových úkolů, obecná struktura látky a doporučená literatura. 3. Faktory a úskalí akcelerace vývojových změn v nejranějších vývojových stádiích Novorozenec (rozvoj čivosti, vnímání, projevy emocí, dopad charakteru interakce). Kojenec (činitelé vnímání tvarů a prostoru, vývojové charakteristiky paměti a myšlení, city, separační úzkost). Batole (Charakter poznávacích procesů, sebeuvědomování a prožívání, vzdor). 3. Specifické znaky duševních projevů dětí v předškolním vývojovém stádiu Specifické charakteristiky jednotlivých poznávacích procesů. Funkce imaginace a imaginativních aktivit. Stimulační a inhibiční výchova. Výchovné obtíže. Školní zralost. 4. Kvality rozumově-poznávacích procesů dětství a prepuberty Změny čivosti a vnímání (rozdílové prahy, analýza, syntéza, systematičnost). Pozornost a paměť (záměrnost, porozumění, pořádání). Myšlení (názorné operace, zobecňování). 5. Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství a prepuberty Stádia sebezažívání (formování sebepojetí a sebevědomí). Charakteristiky prožívání (exprese, projekce, morálka). Volní procesy (posuny motivace, volní jednání, autoregulace, zájmy). 6. Vnějších vlivy a jejich dopad na duševní vývoj v dětství a prepubertě Rodina (dopad rodinné atmosféry a stylů výchovy, sourozenci). Škola (změny sociálních vztahů, sexuálné role, osobnost učitele). Mimoškolní vlivy (změny i význam her a zájmů). 7. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepubertě Typy adaptačních potíží v dětství a prepubertě (druhy a dynamika). Organicky podmíněné poruchy učení, řeči a chování. Neurotické příznaky (druhy, příčiny a možnosti odstraňování). 8. Styly výchovy a jejich dopad na formování osobnosti dítěte Výchovné vlivy stimulační a inhibiční. Charakteristika a dopad rozmazlování, výchovy typu „laissez faire“a autokratické. Nežádoucí vztahy vrstevníků (parazitický, symbiotický aj.) 9. Celková charakteristika jednotlivých stádií dospívání, vývojové úkoly Puberta (Změny fyziologické, psychické a sociální. Disharmonie a labilita. Faktory dovršení výkonnosti.). Adolescence (Změny kontaktu s realitou. Úrovně sebepojetí a sebeformování). 10. Úroveň racionálně-kognitivních procesů dospívajících Završení čivosti. Rozdíly charakteru vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti u pubescentů a adolescentů (kognitivní styl, abstrakce, divergentní myšlení, „verbalizmus“). 11. Proces rozvoje imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání Proměny emocionality (labilita, negativizmus, extrémní stanoviska, formování struktur cílů a hodnot) a volních procesů (impulzivita, aspirace, sebeovládání, plánovitost a nepudové projekty). Rozvoj Jáství (kognitivní, afektivní a konativní složky a jejich organizace) 12. Nejvýznamnější faktory subjekt-objektové interakce v dospívání Faktory rozvoje společenského citu (rodina, vrstevníci, partnerské vztahy). Potřeba výkonu a seberealizace (úroveň sebeaktualizačních tendencí, volba povolání a profesionální příprava). 13. Možné duševní poruchy a nemoci dospívajících Stupně zátěže, možnosti jejich zvládání a význam pro dušení vývoj. Variabilita charakteru projevů dospívajících. Typy maladaptace. Duševní nemoci (druhy, původ a možnosti terapie). 14. Zásady účiného jednání s dospívajícími a aspekty dospělosti Negativní důsledky „nezasahování“ či autoritativní přísnosti. Znaky optimálního přístupu. Dospělost jako „proces“ (znaky kultivované a zralé osobnosti, autonomie a seberegulace).
Literature
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace (Psychology of Mental Development of Children and Adolescent with Optimisation Factors). první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 pp. ISBN 80-7239-060-0. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • HOSKOVEC, Jiří, Jiří ŠTIKAR and Jaromír JANOUŠEK. Psychologický výkladový atlas. Praha: Karolinum, 1993, 281 s. ISBN 80-7066-716-8. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
Assessment methods (in Czech)
Test zahrnující nezbytné okruhy látky - v případě nesplnění následuje ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hod. konzultace.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SZ2BP_Ps12