ZS1BP_HLV2 Voice Education 2

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Marie Kábelová (seminar tutor)
MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. MgA. Jana Frostová, Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Creation of system of skills and habits in singing technique. Methodical basis for pedagogical work with child and aduit voice. Study materials - czech folk, song. czech kunstlied / Janáček, Dvořák, Smetana, Martinů/. Main aims of course are improvement of students' technical akills and and teaching of tone culture and musical axpression. Students are familiarised with all style periods and acquire skills for reading of new texts. How to improvise when playing national folk songs and kunstlieder.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem hlasové výchovy je vybudovat systém dovedností a návyků v pěvecké technice a dát studentům metodické základy pro pedagogickou práci s hlasem dětí i dospělých. Předmět studia: Výuka navazuje na dovednosti osvojené v minulém semestru, prohlubování poznatků v oblasti hlasové pedagogiky - dechová opora, hlasové rejstříky,nasazení tónu, uvolňování mluvidel, neutralizace vokálů, hlasový rozsah,hlasová hygiena, mutace, repertoár - jeho vývoj a hlediska při výběru, funkce rozezpívání, hlasová výchova v dětském sboru, tvorba pro děti. Zápočet: Nastudování a praktické předvedení 20 písní /zpěv s klavírním doprovodem / se zaměřením na: A/dechová, hlasová, intonační cvičení B/frázování C/výraz Tvoření tónu, hlasová hygiena.
Literature
  • FROSTOVÁ, Jana. Využití základních prvků pěvecké techniky pro zlepšení kvality vokálního projevu (Using the basic elements of singing technique for improving the quality of vocal utterance). In Sborník XVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu, díl I. 1st ed. Vyškov: VVŠ PV Vyškov, 1999, p. 154-157. ISBN 80-7231-035-6. info
  • CRHA, Bedřich and Ladislav FUČÍK. Výběr písní pro řízenou improvizaci klavírního doprovodu (Selection of songs for Controlled Improvisation of Piano Accompaniment). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 66 pp. ISBN 80-210-1934-4. info
  • FROSTOVÁ, Jana and Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
  • KNOPOVÁ, Blanka and Božena KUFHABEROVÁ. Základy klavírní improvizace, využití klavírní hry v hudebníéch činnostech na základní škole (Basics of Piano Improvisation, use of Piano Games in Musical Activites in Basic School). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1995, 127 pp. ISBN 80-210-1195-5. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: cvičení
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/ZS1BP_HLV2