OV2MP_DOV2 Methodology of Civics 2

Faculty of Education
Spring 2013
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jana Skácelová (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
OV2MP_DOV2/01: Wed 7:30–9:10 učebna 42, R. Štěrba
OV2MP_DOV2/02: Mon 16:40–18:20 učebna 41, R. Štěrba
OV2MP_DOV2/03: Wed 13:00–14:40 učebna 42, R. Štěrba
Prerequisites
OV2MP_DOV1 Methodology of Civics 1
Completion of the subject OV2MP_DOV1 Didaktika OV 1.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to explain the principles of experiential education, active listening and apply them to teaching of civics, characterize key themes of civics and describe possibilities of their implementation.
Syllabus
  • The problems of humans development and formation of his relation to the society in Civics, integration, Personage and social education into Civics, its determination and methodical processes of realization. Empathy and active listening in classroom. The basic principles and values of democracy – human rights, participation and active engagement in life of the community, state into Civics, integration of the Education of democratic citizen into Civics, its determination and methodical processes of realization. The legal and economical problems – financial literacy in Civics – determination and methodical processes of realization. National and European identity, European dimension in Civics teaching, integration of the Education to thinking in European and global context into Civics, its determination and methodical processes of realization of VMEGS. The problems of multiculturality and education to toleration in Civics, integration of Multicultural education into Civics, its determination and methodical processes of realization of MKV.
Literature
  • SKOŘEPA, Michal and Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : pracovní sešit. Illustrated by Kameel Machart. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 60 s. ISBN 9788086960425. info
  • SKOŘEPA, Michal and Eva SKOŘEPOVÁ. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia : pracovní sešit. Illustrated by Kameel Machart. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 75 s. ISBN 9788086960418. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • VERNER, Pavel and Mária BEZCHLEBOVÁ. Mediální výchova : průřezové téma. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 106 s. ISBN 9788073610425. info
  • Zlatý fond her : hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672652. info
  • DLOUHÁ, Regina. Metodika : výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006, 47 s. ISBN 8086910520. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Jan Buryánek - Veronika Kamenická. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004, 518 stran. ISBN 8071067156. info
  • GULOVÁ and ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-14-4. info
  • Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 80-246-0345-4. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 235 s. ISBN 80-7178-474-5. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 253 s. ISBN 80-7178-369-2. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • Právo pro každého. Praha: Grada Publishing, 1998. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Teaching methods
Explanation, siscussion, independent work,associated work.
Assessment methods
80% active participation,written seminar work,extension 4-6 pages, oral examination.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/OV2MP_DOV2