PdF:SZ9BP_ATSP Alternative techniques - Course Information
SZ9BP_ATSP Alternative techniques in social pedagogy
Faculty of EducationSpring 2017
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SZ9BP_ATSP/01: Tue 9:20–11:00 kancelář vyučujícího, E. Štěpařová
SZ9BP_ATSP/02: Tue 11:10–12:50 kancelář vyučujícího, E. Štěpařová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education Teacher Training (programme PdF, B-SPE)
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Social and Free Time Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, B-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Course objectives
- The aim is the creation of short videos for children with autism spectrum disorder according to the instructions the child's parents. Students consult with the parents the child's condition, his hobbies, stereotyped behavior, an area where the child is afraid and trying to dream up together concept that would be most appropriate for a particular child. Then, the students meet in teams and recorded a short video of a child in the home or at locations required under consultation of parents. The image is then processed and transmitted to students and parents, who then presents the video for their child. Parents are expected feedback. Reflection parents are presented and students are consulted other appropriate procedures, thanks to them, the work continues filming videos. Students can reallocate roles among themselves - consultation with parents, role play according to the script, cutting frames and their final treatment, the creation of appropriate costumes. The teacher speaks suitable parents of children with autism, explains the strategy of alternative methods and techniques guarantees activities for students.
- Syllabus
- 1. Introduction to the child and parents 2. Presentation of the character of the child, hobbies, stereotypic behaviors, triggers amok, communication child's fears 3. The selected an appropriate strategy for the selected child costume manufacture and preparation of roles and scenarios, the shooting pictures, edit movies. 4. Handover images of parents, expected feedback from parents. Reflecting the fifth meeting of students, preferably with their parents, appreciation, agreement on further cooperation.
- Literature
- Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
- OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Pervazivní vývojové poruchy. Autistické spektrum, poruchy autistického spektra (PAS). „Autismus“ (Pervasive Developmental Disorders. Autism Spectrum, Autism Spectrum Disorders (ASDs). "Autism"). In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 91-103. ISBN 978-80-210-6673-1. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Řešení výzkumného záměru „Základní vzdělávání žáků s PAS a možnosti jejich dalšího uplatnění ve vzdělávacím procesu a na trhu práce". Spojení teorie a praxe - volitelný seminář Autismus a pomůcky vytvořené studenty PdF MU (Research project "Elementary Education of Pupils with ASD and Their Further Opportunities in the Educational Process and on the Labour Market". Connection of Theory and Practice - Optional Course Autism and Teaching Material by Students of PdF MU). In Jak se žije lidem s autismem v Jihomoravském kraji. 2010. info
- PEJČOCHOVÁ, Jana and Zuzana MAKOVSKÁ. Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky (Child autism; basic manifestations and the importance of early diagnostics). Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2009, vol. 53, No 1, p. 92-99. ISSN 0009-062X. info
- STRUNECKÁ, Anna, Blanka URBÁNKOVÁ, Linda CECAVOVÁ and Anděla ŠÁRKOVÁ. Přemůžeme autizmus? : průvodce pro rodiče, použitelný i pro pediatry, psychiatry a všechny obětavé bytosti, které se snaží pomáhat dětem s autismem. Illustrated by Zdeněk Hajný. 1. vyd. Blansko: Miloš Palatka - ALMI, 2009, 263 s. ISBN 9788090434400. info
- GILLBERG, Christopher and Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty : výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008, 122 s. ISBN 9788073674984. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Autismus. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. první. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
- SROKOVÁ, Eva and Pavla OLŠÁKOVÁ. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004, 47 s. ISBN 8072251449. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Školní podpora pro žáky s diagnózou autismus (School support for children with diagnosis of autism). 2004. info
- ČECHOVÁ, Jana. Autismus a dětská kresba. Edited by Jana Veselá. Brno, 2002, 75 l. URL info
- FILÍPKOVÁ, Andrea. Autismus problematika vzdělávání a včasné diagnostiky. Edited by Bohumíra Lazarová. 2002, 74 l. info
- NETUŠIL, Radovan. Autismus. Edited by Miroslava Jelínková. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 36 s. info
- GILLBERG, Christopher and Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty :výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 122 s. ISBN 80-7178-201-7. info
- Teaching methods
- theoretical training and practical implementation of the work
- Assessment methods
- presentation of a joint project team
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- https://www.facebook.com/groups/729777153805192/
- Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/SZ9BP_ATSP