SMP_Mod5b Specifics of the Role of School Preventist 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Education
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Účastníci budou umět definovat a vysvětlit etické principy práce metodika prevence. Budou umět aplikovat etický kodex poradenského pracovníka ve školství, analyzovat ambivalentnost role učitele a metodika prevence včetně jejího úskalí. Účastníci budou po absolvování modulu schopni vyjmenovat a vysvětlit základní činnosti preventisty a funkčnost spolupráce s managementem školy a ostatními členy poradenského pracoviště a pedagogického sboru.
Syllabus (in Czech)
  • Standardní činnosti školního metodika prevence
  • Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny právním předpisem - vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
  • Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
  • Činnost metodická a koordinační
  • • koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy
  • • koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování
  • Činnost informační
  • • zajišťování, předávání a aktualizace informací pro žáky a rodiče (nástěnka ve školních šatnách, třídní schůzky)
  • • zajišťování, předávání a aktualizace informací pro pedagogické pracovníky (např. při poradách)
  • • zajišťování a předávání odborných informací o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
  • • vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci)
  • Činnost poradenská
  • • vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování ve spolupráci s ostatními pedagogy, zejména s třídními učiteli
  • • poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli
Assessment methods (in Czech)
Analýza pozice ŠMP ve škole, etického a lidského rámce práce s různými cílovými skupinami; analýza preventivního programu školy z hlediska naplnění jednotlivých standardních činností, spolupráce při realizaci standardních činností v rámci ŠPP; zpracování analýzy preventivního programu školy nebo dílčích intervencí z hlediska efektivity, návrhy aktualizace; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 8 + 2.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SMP_Mod5b