SZc0049 Didactics of music education 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit účastníka/účastnici s vhodnými postupy a metodami pro rozvoj činností rytmických, rytmicko-pohybových a instrumentálních a naučit aplikovat různé typy rytmických a melodických doprovodů do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami. Účastník/účastnice pozná charakteristiku nástrojů Orffova instrumentáře (dále jen OI), dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; dovede vytvořit partituru k písni.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/a: uplatnit rytmické prvky v propojení s deklamací literárního textu/písně/jednoduché skladby; v propojení s prvky hry na tělo/jednoduché bicí rytmické nástroje rozvijí senzomotorické a vizuomotorické dovednosti, rytmickou pohotovost, vnímání pulzace a rytmického ostinata; umí vytvořit jednoduché instrumentální doprovody k osvojeným písním a skladbám; vytvoří powerpointovou prezentaci na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k vybranému hudebněnaukovému jevu.
Syllabus (in Czech)
  • Rytmická a rytmicko-pohybová výchova: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura; rytmický vícehlas a kánon; hra na tělo. (4 hod.)
  • Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení, Orffův instrumentář, rituální a jiné alternativní hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV, kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám; (4 hod.)
  • Boomwhackery (ozvučné trubice); ozvučné kameny – způsob hry, využití, notace. (4 hod.)
  • Hudebněnaukové činnosti vztahující se k vokálním, rytmickým a instrumentálním činnostem. (4 hod.)
  • Realizace prezentace (PowerPoint) v praxi na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu. (4 hod.)
Literature
    required literature
  • BLAŽKOVÁ, O. – LIŠKOVÁ, Y. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínající učitele. Ostrava, 2010.
  • DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 2001.
  • HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
  • EBEN, P. - HURNÍK, I. Česká Orffova škola I. – III. Supraphon, Praha, 1969–1998.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Na orffovských cestách III. Netolice: JC – Audio, 2012.
  • JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, 1996.
  • MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984.
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  • SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
    recommended literature
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno: JAMU, 2013.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012.
  • JURKOVIČ, P. Písnička jako dárek. Praha: Portál, 2017.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019.
  • VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum 2001.
Teaching methods (in Czech)
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň, kánon, quodlibet; doprovod na nástroje nejen z OI; hra na klavír/keyboard/housle; hra na tělo; dirigování. Zpracování a zápis rytmického a melodického instrumentálního doprovodu do partitury s využitím notačního softwaru. Pozornost je věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování. Hudebněnaukové jevy v praxi. Průběžná práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Assessment methods (in Czech)
Účastník/účastnice prokáže teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 2. Zápočet se skládá z praktické části (zpěv, dirigování, hra na nástroj – klavír/keyboard/housle): 10 lidových písní (z toho 2 dvouhlasé), 10 umělých/populárních písní (pro 2. /3. stupeň) – transpozice 2 lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie. Portfoliový úkol: Zpracování partitur ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických bicích hudebních nástrojů s využitím notačního programu MuseScore 4 či Sibelius First. Předložení autorsky zpracované přípravy (s powerpointovou prezentací na vybraný hudební nástroj spolu s pracovním listem k hudebněnaukovému jevu) a v praxi realizované s reflexí pro předmět hudební výchova na 2. stupni ZŠ.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0049