SZc0064 Didactics of Civic Education 2

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/1.7. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku za využití příslušných přístupů a výukových metod.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník je schopen: analyzovat obsahovou složku předmětu, posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV, dokázat je aplikovat v tématech OV na vlastních odučených hodinách s respektem k potřebám žáka a následně provést jejich reflexi.
Syllabus (in Czech)
  • 1.-2. Plánování výuky – didaktická analýza učiva OV (2 hod.)
  • 3-4. Analýza učebnic a metodických materiálů k OV. (2 hod.)
  • 5.-6. Přístupy k výuce OV – strukturování vyučovací jednotky. (2 hod.)
  • 7. - 10. Vybrané výukové metody na učivu OV. (4 hod.)
  • 11.- 12. Metody kritického myšlení v tématech OV. (2 hod.)
  • 13.-14. Metoda řešení morálních dilemat na učivu OV. (2 hod.)
  • 15.-16. Principy a hodnoty demokracie ve výuce OV. (2 hod.)
  • 17.-20. Osobnostně rozvojová témata v OV. (4 hod.)
Literature
    required literature
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2). Portál.
  • Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.
  • Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Masarykova univerzita
  • Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál
  • Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Portál.
  • Valenta, J. (c2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. AISIS
  • Valenta, J. (2010). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy (2., (dopl.) vyd). AISIS.
  • Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada.
    recommended literature
  • Lesňák, S. (2020). Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků. Masarykova univerzita.
  • Steel, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
  • Štěrba, R. (2013) Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti.
  • In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, s. 162-174.
  • Van Den Brink-Budgen, Roy. (2000) Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books.
Teaching methods (in Czech)
Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – analýza a komparace realizace vyučovacího procesu vlastní a hospitované vyučovací hodiny občanské výchovy.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0064