PAM147 Age management

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v rámci vyučovaného kurzu seznámí se základními teoretickými východisky, principy, cíli, nástroji a možnostmi implementace age managementu do praxe. Dílčím cílem předmětu je seznámení s problematikou stárnutí populace a sní souvisejícími socioekonomickými a kulturními aspekty, situací na trhu práce v České republice, aktuálními trendy pracovního prostředí u všech generací pracovníků a měření pracovní schopnosti prostřednictvím nástroje WAI. Získané informace budou moci studenti využít prostřednictvím zpracování vlastního úkolu a dále aplikovat získané znalosti a dovednosti v samotné praxi. Mezi metody používané v průběhu kurzu patří především přednáška a diskuse nad tématy. Studenti budou moci vzájemně diskutovat rovněž prostřednictvím fóra v e-learningu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - analyzovat situaci dané organizace v oblasti age managementu - implementovat principy age managementu do praxe - navrhnout jednotlivá opatření age managemtu - analyzovat aktuální trendy na trhu práce
Osnova
  • 1.Základní východiska age managementu (stárnutí, stáří, demografická situace v České republice) 2.Vznik a vývoj age managementu; ukotvení ve strategických dokumentech 3.Generace na trhu práce (silné a slabé stránky jednotlivých generací a jejich očekávání; zaměstnanost jednotlivých generací; příklady systémových projektů v České republice) 4.Ohrožené cílové skupiny na trhu práce a jejich specifika – absolventi, rodiče, 50+, senioři (aktuální situace; opatření a nástroje na podporu specifických cílových skupin; prevence nezaměstnanosti) 5.Adaptace a příprava na stáří; koncept aktivního a úspěšného stárnutí; konec pracovní kariéry; adaptace na postproduktivní fázi života 6.Age management v organizaci – řízení věkové struktury pracovníků v organizaci (personální plánování, získávání a výběr zaměstnanců; adaptace zaměstnanců; hodnocení zaměstnanců; odměňování a péče o zaměstnance; vzdělávání a rozvoj pracovníků; slaďování profese a rodiny; talent management; sociální odpovědnost organizace; přínosy a rizika age managementu v organizaci) 7. Psychologické a personální aspekty věkové diskriminace v různých fázích profesního života (stereotypy; ageismus; diversity management) 8.Mezigenerační sdílení znalostí v organizaci; opatření age managementu v personálním systému 9.Zdraví a kvalita života starších pracovníků a možná opatření (pracovní prostředí; fyzická zátěž; duševní zátěž; organizace práce) 10.Work Ability Index (WAI) – Index pracovní schopnosti (podpora pracovní schopnosti u různých věkových skupin) 11.Profesní seniorita® a její využití u různých cílových skupin 12.Příklady projektů a dobré praxe age managementu v České republice a zahraničí 13.Výstupy závěrečných projektů
Literatura
    doporučená literatura
  • Novotný P. a kol. (2014). Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění Age managementu v České republice. Praha: AIVD.
  • Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
    neurčeno
  • Ilmarinen, J. (2008). Ako si predĺžit aktívny život. Starnutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda.
  • Cimbálníková, L. a kol. (2012). Age Management pro práci s cílovou skupinou 50+. Metodická příručka. Praha: AIVD ČR.
  • Ilmarinen, J. (2009). Work Ability – a comprehensive concept for occupational health research and prevention. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, 35(1), s. 1-5.
  • Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.
  • Cimbálníková, L. a kol. (2011). Age Management. Komparativní analýza podmínek a přístupů využívaných v České republice a ve Finsku. Praha: AIVD ČR.
  • Šimandlová, N., & Ferrarová, E. (2014). Stárnutí populace jako výzva. Age Management a postavení lidí 50+ ve společnosti a na trhu práce. Praha: Alternativa50+.
Výukové metody
přednášky, semináře, diskuse
Metody hodnocení
závěrečný projekt
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.