UPGK003 Methodology of teaching pedagogy: curriculum design

Faculty of Arts
Autumn 2024

The course is not taught in Autumn 2024

Extent and Intensity
18/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught partially online.
Teacher(s)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Kurz je zaměřen na projektování kurikula středního odborného vzdělávání, konkrétně vzdělávací oblasti "pedagogicko-psychologické vzdělávání". Studenti jsou přitom vedeni k aplikaci teorií vzdělávacích cílů, teorií kurikula a teorií vzdělávacího obsahu při analýzách vybraných ŠVP i při vlastní tvorbě kurikula.
Learning outcomes
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- diskutovat otázky plánování kurikula ve vztahu ke vzdělávací politice odborného vzdělávání v ČR
- identifikovat podle kterých teorií kurikula a teorií vzdělávacího obsahu jsou tvořeny ŠVP
- využít vybraných teorií při tvorbě měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika
- formulovat svou filozofii k tvorbě kurikula a diskutovat její projevy ve výuce předmětů pedagogicko-psychologického vzdělávání na středních odborných školách
Syllabus
  • Osnova: 1. Kurikulum v odborném vzdělávání (soustava oborů odborného vzdělávání, výzkum kurikula v odborném vzdělávání, kurikulární reforma v odborném vzdělávání, vztahy kurikula a trhu práce). 2. Rámcové vzdělávací programy v odborném vzdělávání, RVP s profilovým předmětem Pedagogika (filozofické přístupy ke kurikulu, přístupy k tvorbě zamýšleného kurikula, metodiky projektování ŠVP) 3. Plánování v práci učitele: od učebního plánu k vyučovací hodině. Role učitele v projektování kurikula. 4. Vzdělávací cíle, klíčové a odborné kompetence v odborném vzdělávání a v RVP s profilovým předmětem Pedagogika. Profily absolventů v jednotlivých RVP s profilovým předmětem Pedagogika. 5. Analýza vzdělávacích a výchovných strategií podporujících rozvoj kompetencí ve vybraných ŠVP (diskuze seminárního úkolu) 6. Teorie vzdělávacího obsahu. Učivo a jeho strukturace, analýzy vzdělávacího obsahu a učiva. 7. Analýza učiva předmětu Pedagogika ve vybraných ŠVP (diskuze seminárního úkolu) 8. Výstupy z učení v RVP, výstupy z učení a jejich hodnocení ve vybraných ŠVP 9. 9-10. Koncipování výuky předmětu Pedagogika na období jednoho školního roku podle vybraného školního vzdělávacího programu. Tvorba měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika (diskuze seminárního úkolu) 10. Reflexe přístupů studentů ke kurikulu a jeho tvorbě a jejich vazeb k vyučovacímu stylu
Literature
    required literature
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    not specified
  • Kaňáková,M.; Czesaná ,V.; Šímová, Z. (2016). Vocational education and training in Europe – Czech Republic . Cedefop ReferNet VET in Europe reports. http://libserver.cedefop.europa.eu/vetelib/2016/2016_CR_CZ.pdf
  • Knecht, P., Šumavská, G. et al. (2011). Moderní odborná škola – Názory učitelů pilotních škol na kurikulární reformu. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/KURIKULUM/moderni_odborna_skola.pdf
  • ollingerová, D. Tollingerová, D. et al. (1986). K teorii u č ebních č inností . Praha: SPN
  • Kuczera, M. Učení pro praxi. Přezkumy odborného vzdělávání a přípravy prováděné OECD. Česká republika (2010). OECD. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Uceni_pro_praxi.pdf
  • Application of learning outcomes approaches across Europe (A comparative study). (2016).file:///C:/Users/user/AppData/Local/Temp/3074_en.pdf
  • STODŮLKOVÁ, Eva and Eliška ZAPLETALOVÁ. Pedagogika pro střední školy. Druhé aktualizované a roz. Beroun: Machart, 2015, 230 stran. ISBN 9788087938324. info
  • DVOŘÁK, Dominik. Od osnov ke standardům : proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 134 stran. ISBN 9788072906017. info
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Alena HOŠPESOVÁ, Marcela JANÍKOVÁ, Ulrich KATTMANN, Petr KNECHT, Petr NAJVAR, Nataša MAZÁČOVÁ, Hana LUKÁŠOVÁ, Jan SLAVÍK, Naďa STEHLÍKOVÁ, Vlastimil ŠVEC and Marie TICHÁ. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (Developing teachers pedagogical content knowledge). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 148 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-176-8. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. and Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
Teaching methods
přednášky, 2 analýzy vybraného ŠVP (analýza výchovných a vzdělávacích strategií rozvoje klíčových a odborných kompetencí, analýza učiva předmětu Pedagogika), projekt: tvorba měsíčního plánu výuky předmětu Pedagogika, reflexe vztahu k práci s kurikulem
Assessment methods
Diskuze seminární úkolů (dvě analýzy ŠVP, projekt: měsíční plán výuky předmětu Pedagogika), ústní zkouška podle okruhů otázek
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/UPGK003