FF:IM027 Liberation of Sound from Bound - Course Information
IM027 Liberation of Sound from Bounds of Music
Faculty of ArtsAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. - Timetable
- Mon 13:20–14:55 zruseno D21
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theory of Interactive Media (programme FF, B-HS)
- Theory of Interactive Media (programme FF, B-OT) (3)
- Theory of Interactive Media (programme FF, N-HS)
- Theory of Interactive Media (programme FF, N-OT) (3)
- Course objectives (in Czech)
- Studenti budou seznámeni s předními představiteli světové hudby a výtvarného umění, kteří se zasloužili o etablování zvuku, jako samostatného uměleckého projevu. Součástí přednášek bude prezentace audio a video ukázek. 1. – Satie, Varese, Busoni…2. – Russolo, Douchamp…3. – Cowell, Parch, Ives, Harisson…4. – „Cage and Beyound“5. – Fluxus a hudba6. – Grafická hudba – Logothetis, Schnabel, Cardew…7. – Teatralizace hudby – Kagel, Becket, Feldman8. – Sound Art
- Syllabus (in Czech)
- Literatura:Busoni, Ferruccio - Entwurf einer neuen Ästhetik der TonkunstCseres, Josef: Hudobná simulákra, HIC Bratislava, Dlouhý příběh s mnoha uzly, Fluxus v Německu 1962 – 1994 – katalog – textová částGieseler, Walter: Komposition im 20. Jahrhundert, Moeck Verlag, Berlin 1975Goldberg, R.L.: Performance Art, from Futurism to the Present, 1996, Chalupecký, Jindřich: Úděl umělce – Douchampovské variace, Torst, 1997; Karkoschka, Erhard: Das Schrifbild der Neuen Musik, Hermann Moeck Verlag, Berlin 1966; Kestin, Marianne.: Muzikalizace divadla a teatralizace hudby, Hudební rozhledy, 1970, s. 112-119; Kofroň, Petr – Tón Ne! – Čítanka pro ty, kdo pochybují o smyslu Nové hudby, Host, Brno 1996; Marinetti, Filippo Tommaso Emilio - Futurismo e fascismo; Nyman, Michael: Experimental Music – John Cage and beyond, Macmillan publishing CO., INC, New York, 1981; Russcol, Herbert, The Liberation of Sound : An Introduction to Electronic Music , Englewood Cliffs, N.J., Prentice-Hall, 1972; Russolo, Luigy – „L’Art des bruits“; Scruton, Roger,1944-: Estetické porozumění : eseje o filozofii, umění a kultuře; Scruton, Roger: Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře; Simms, Bryan R., Music of the Twentieth Century-Style and Sructure, NY, Schirmer Books, 1996; Watkins, Glenn, Soundings- Music in the Twentieth Century, NY, Schirmer Books, 1988 Wilson, Peter Niklas: Hear and now, HIC Bratislava, atd.
- Assessment methods (in Czech)
- 2/0, kolokvium
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught only once.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/IM027