UZRJ451 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství ruského jazyka a literatury

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Rozvrh
Po 11:40–13:15 A43 stara
Předpoklady
psychologie a metodika ve stanoveném rozsahu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou na konci kursu schopni:
- znát konkrétní postupy při přípravě výuky ruštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti a zaměřené na získání praktických zkušeností při výuce
- připravit si vlastní konkrétní práci ve vyučování
- diskutovat o teoretických východiscích a srovnat je se stávající praxí ve školách
Osnova
  • Základními body jsou:
  • 1. definování cílů výuky
  • 2. určení specifik vyučovaných a volba vhodného metodického postupu
  • 3. plánování výuky na dané časové období
  • 4. příprava učitele na hodiny
  • 5. nácvik produktivních i reproduktivních činností ve výuce
  • 6. vhodné metody postupu výuky
  • 7. typy vyučovacích hodin a jejich charakteristiky
  • 8. osvojování konkrétních znalostí a dovedností včetně jejich upevňování
  • 9. hodnocení toho, jak byly dosaženy cíle výuky
  • 10. specifika ruštiny jako slovanského jazyka při výuce Čechů
  • 11. ověřování znalostí a zpětná vazba k výkonu vyučovaných
  • 12. "klasické" školní vzdělávání a možnosti jeho úprav v jiných typech vzdělávacích programů (jazykové kurzy, ...)
  • 13. technické pomůcky a jejich využívání ve vyučování
Literatura
  • Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkij jazyk 1990
  • Veselý, Josef. Problematiky vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN 1985
  • Lepilová, Květuše. Didaktika literárního čtení v ruštině. Praha: SPN 1987
  • FOLPRECHTOVÁ, Jana a Eva KŘEČKOVÁ. Jazykové a komunikativní hry v ruštině : na pokročilém stupni výuky. Ostrava: Montanex, 2006, 90 stran. ISBN 8072252232. info
  • CELEROVÁ, Jaroslava. Komunikace v obchodní ruštině. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006, 114 s. ISBN 8070447745. info
  • KOZLOVA, Tat‘jana Valentinovna. Dogovorilis! : obchodujeme, podnikáme a komunikujeme v ruštině. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 474 s. ISBN 8072381555. info
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • Problematika výběru učiva pro vyučování ruštině v české škole, otázky jeho prezentace a nácviku v učebnicích (učebních pomůckách) a při vlastním vyučovacím procesu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 114 s. ISBN 80-7041-952-0. info
  • GRENAROVÁ, René. Několik poznámek k frazeologii a k otázce výběru frazeologického minima v ruštině. In Medacta Nitra. 1. vyd. Nitra: SLOVDIDAC, 1997, s. 182-186. Medacta 97. ISBN 80-967339-9-0. info
  • GRENAROVÁ, René. Výuka ruského jazyka na VŠ od základu. Informační bulletin ČAR. Praha: ČAR, 1997, roč. 1997, č. 11, s. 30-31. info
  • DERGAČEVA, Galina Ivanovna. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načal'nom etape obučenija. Moskva: Russkij jazyk, 1983. info
  • VESELÝ, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. info
  • JELÍNEK, Stanislav. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 176 s. info
  • CHMELOVÁ, Marie. 25 let střední školy v Broumově 25 let výuky ruštině na středních školách. Edited by Vladimír Jůva. 1977, 112 s. info
  • PTÁČEK, Josef. Vyučování jazykovým prostředkům v ruštině na střední škole. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 220 stran. info
Výukové metody
přednáška seminární aktivity skupinové aktivity diskuse
Metody hodnocení
interaktivní výuka propojující teoretické poznatky s diskusemi, referáty připravené a prezentované studenty, výměna zkušeností
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Další komentáře
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.