PAN128 Intercultural psychology and pedagogy

Faculty of Arts
Autumn 2010
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (assistant)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Thu 11:40–14:55 L31
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsahem kurzu jsou základní poznatky o tom, jak faktory národních a etnických kultur ovlivňují sféru vzdělávání. Objasňovány jsou teorie a výzkumná zjištění týkající se vzniku a vývoje etnických stereotypů a předsudků, jejich promítnutí se v chování a jednání dospělých (v komunikačních vzorcích apod.), interkulturní rozdíly v rodinné výchově a v hodnotách vztahujících se k jednotlivých stupňům vzdělávání, interkultrurní specifičnosti v charakteru školní výuky, v klimatu tříd, škol a dalších vzdělávacích institucích, ve vzdělávacích výsledcích, v pojetí formálního, neformálního a in-formálního učení.
Syllabus (in Czech)
  • Jaký je vztah mezi pedagogikou a interkulturní psychologií? Čím se zabývá nová pedagogická disciplína etnopedagogika?
  • Co je kultura / národní kultura a jak působí na fenomény edukace?
  • Má určitá národní kultura vztah na vzdělávací politiku zemí? Může ovlivňovat školní kurikula, charakter výuky, vztahy učitelů a žáků (studentů), vztahy školy - rodičů - veřejnosti?
  • Jak se projevují charakteristiky národní kultury v klimatu tříd a škol, v komunikaci učitelů s žáky,v realizaci jednotlivých stupňů vzdělávání, v pojetí dalšího vzdělávání dospělých?
  • Jakými metodami vědeckého výzkumu se uvedené záležitosti zkoumají a objasňují?
Literature
    recommended literature
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 199 stran. ISBN 9788024730691. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s. ISBN 9788073672805. info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, odborná diskuze
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška a seminář vždy v blokové výuce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2010, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2010/PAN128