RLB70 Buddhism in Ladakh

Faculty of Arts
Autumn 2011
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Kryštof Trávníček (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Lucie Čelková
Timetable
Fri 30. 9. 15:50–17:25 zruseno D22, Fri 4. 11. 15:50–17:25 zruseno D22, Fri 2. 12. 15:50–17:25 zruseno D22
Prerequisites (in Czech)
( RLA10 Buddhism I || RLKA10 Buddhism I ) && ( RLA11 Buddhism II || RLKA11 Buddhism II )
Vzhledem k nedostatku odborné literatury v češtině, věnované problematice tibetského buddhismu v oblasti severní Indie, je doporučena znalost anglického jazyka.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty religionistiky (a rovněž případné zájemce z řad studentů etnologie, dějin umění atd.) s tibetským buddhismem západního Himálaje (dnešní oblast severní Indie, dřívější oblast západního Tibetu), s jeho fosilní i recentní (normativní i žitou) formou a situací, především v dnešním indickém svazovém státě Džammú a Kašmír (oblast Ladaku a Zanskaru) a částečně také v sousedním Himáčalpradéši (oblast Lahaul a Spiti, Dharamsala), Tibetu (Ngari, Guge, Purang) a Pákistánu (gandharský buddhismus, Kašmír). Pozornost kurzu bude věnována historii a genezi tibetského buddhismu ve zmíněných lokalitách v kontextu socio-politicko-kulturních souvislostí, jeho dynamismu a vývoji, či kontaktům západních misionářů, cestovatelů a badatelů s vadžrajánovým buddhismem tohoto regionu, zvláště pak Ladaku. Zvláštní pozornost bude zaměřena na klášterní síť a na mnišský život ladackých buddhistů (monasteriologický úvod, přehled buddhistických náboženských škol a směrů, vývoj sakrální architektury, literatury, buddhistické teologie atd.), na tantrické rituály svázané s tibetským kalendářem, na dvojrozměrnou a trojrozměrnou ikonografii severního ladackého buddhismu, či např. na situaci a postavení marginalizovaných nebo nebuddhistických náboženství a etnických pospolitostí ve zmíněné lokalitě (muslimové, sikhové, křesťané či Monové, Bedové, Pahariové aj.). V neposlední řadě budou diskutována témata současného turistického a globálního impaktu na tibetský buddhismus severní Indie/Ladaku (otázky kulturních kontaktů: modifikace?, transformace?, kontinuita?, degradace?, desakralizace?, dekontextualizace? či problematika rituálního sponzoringu v ladackém buddhismu atd.). Celý průběh kurzu bude doprovázen prezentací audiovizuálního materiálu, reflektujícího nastíněná témata.
Syllabus (in Czech)
  • 1. (30. 9.) - a)Úvodní hodina/informativní schůzka: organizační pokyny a zadávání seminárních prací;
  • b)Geografický, historický, metodologický, lingvistický a buddhologický úvod; doporučená literatura;
  • c)Tibetský buddhismus západního Himálaje: základní charakteristika a historický přehled – vznik a vývoj, historie badání;
  • 2. (4. 11.) - a)Tibetský buddhismus Ladaku: základní charakteristika a historický přehled – vznik a vývoj;
  • b)Monasteriologie I: klášterní síť Džammú a Kašmíru (oblast Ladaku a Zanskaru); školy tib. buddhismu, posvátné texty;
  • c)Monasteriologie II: mnišský život a hierarchie; sakrální architektura klášterních okrsků; buddhistický kánon a teologie, významné postavy;
  • d)Ikonografické souvislosti: předměty dvojrozměrné a trojrozměrné ikonografie tibetského buddhismu studovaného regionu;
  • 3. (2. 12.) - a)Tantrické rituály a svátky: buddhistické rituály a tib. kalendář, čhamové buddhistické rituální tance;
  • b)Multikulturní situace: marginální náboženské systémy a etnické pospolitosti Ladaku;
  • c)Témata současnosti: turistický a globální impakt na tibetský buddhismus severní Indie (otázky kulturních kontaktů: modifikace?, transformace?, kontinuita?, degradace?, desakralizace?, dekontextualizace? či problematika rituálního sponzoringu v ladackém buddhismu – debata;
  • d)Interaktivní seminář zaměřen na téma dle dohody (např. buddhistické texty Ladaku, možnosti buddhologického studia a terénního výzkumu v Ladaku, významné postavy Ladaku, institucionalizace a edukační struktura ladackého buddhismu atd., přednáška pozvaného hosta či studenta, promítání audiovizuálního materiálu na požadované téma či návštěva případné relevantní výstavy s kurzem související;
  • e)Závěrečné shrnutí: skupinová rozprava/písemné či ústní kolokvium, popřípadě odevzdání seminárních prací.
Literature
    required literature
  • Petech, L., The Kingdom of Ladakh. C. 950-1842 A. D., Rome: Istituto Italiano Per Il Medio Ed Estremo Oriente 1977.
  • Francke, A. H., A History of Western Tibet. One of the Unknown Empires, New Delhi: Pilgrims Book Pvt. Ltd. 1998 (1. vydání z r. 1907).
    recommended literature
  • ŽAGABPA, Cipön Wangčhug Dedän. Dějiny Tibetu. Translated by Josef Kolmaš. Praha: Lidové noviny, 2000, 428 s. ISBN 80-7106-410-6. info
  • STRNAD, Jaroslav. Dějiny Indie. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 2003, 1185 s. ISBN 80-7106-493-9. info
  • Proceedings of the International seminar on the anthropology of Tibet and the Himalaya : September 21-28 1990 at the Ethnographic Museum of the University of Zurich. Edited by Charles Ramble - Martin Brauen - Beatrice Miller - Gérard Toffin. Kathmandu: Vajra Publications, 2008, 441 s. ISBN 9789937506038. info
  • JINA, Prem Singh. Famous western explorers to Ladakh. New Delhi: Indus Publishing Company, 1995, 152 s. ISBN 8173870314. info
    not specified
  • SNELLGROVE, David and Hugh RICHARDSON. A cultural history of Tibet. Boston: Shambhala, 1995, 309 s. ISBN 1-57062-102-0. info
  • Crook, J. – Low, J., The Yogins of Ladakh. A Pilgrimage Among The Hermits of the Buddhist Himalayas, New Delhi: Motilal Banarsidass Publishers 2007.
  • Cunningham, A., Ladak. Physical, Statistical & Historical with Notices of the Surrounding Countries, Varanasi: Pilgrims Publishing 2005.(1. vydání z r. 1853).
Assessment methods (in Czech)
(a) přiměřená aktivita a účast; (b) denní studenti religionistiky vypracovávají - ve dvou či tří členných pracovních skupinách - seminární práci (s poznámkovým aparátem a seznamem použité literatury v rozsahu min. 5 normostran na zadané či zvolené konzultované téma), jejíž téma ústně prezentují v daných termínech v rámci kurzu (max. 15 min.) a jejíž finální tištěnou verzi odevzdávají do 20. 1. 2011 do ISu (aplikace „Odevzdávárna“); tito se také účastní závěrečného kolokvia (ústního či písemného); (c) studenti kombinované (dálkové) formy studia religionistiky či studenti nereligionisté volí mezi možností jen prezentovat a odevzdat seminární práci uvedených parametrů v uvedených termínech (a neúčastnit se kolokvia) anebo absolvovat jen závěrečné kolokvium (bez nutnosti prezentovat a odevzdat seminární práci).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2010.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2011/RLB70