TCZJ05 Conversation I

Faculty of Arts
Autumn 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Bc. Mirka Tylová (lecturer), Ondřej Klofáč (deputy)
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D. (assistant)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (assistant)
Guaranteed by
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Department of Linguistics and Baltic Languages – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Aneta Fidrichová
Supplier department: Department of Linguistics and Baltic Languages – Faculty of Arts
Timetable of Seminar Groups
TCZJ05/01: Thu 12:00–13:40 K33, M. Tylová
TCZJ05/02: Thu 10:00–11:40 K33, M. Tylová
Prerequisites
It is recommended to attend the following courses concurrently: TCZJ02 Czech Sign Language I, TCZJ01 Language practice I, TCZJ03 Practical Czech Sign Language I a TCZJ04 Complementary language seminar I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The conversation in CSL will be realized both between the lector (native user) and the students and between the students themselves. The lectures are organized by topics (thematic areas) in order to train the vocabulary and grammar learned in obligatory courses (Language practice I and Czech sign language). The emphasis is given on the feedback and interaction (understanding of every-day-use vocabulary, direct communication, understanding of instruction and question).
Learning outcomes
At the end of the curse, the student is able to have a conversation with the Deaf lector, make short sentences in CSL, introduce himself and the others, and ask simple questions about personal information such a place where one lives, people one knows, and things one owns. He can also answer such questions.
Syllabus
  • Thematic areas: 1. Me and my family; 2. My surroundings; 3. My home; 4. Everyday life and time; 5. Life in a city
Literature
    required literature
  • Konverzace I. Elf: E-learning na FF MU [online]. Dostupné z: https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4996.
    recommended literature
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • ŠŮCHOVÁ, Lucie - NOVÁKOVÁ, Radka. Slovosled a střídaní rolí v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • DOMANCOVÁ, Iris - VOJTECHOVSKÝ, Roman. Slovenský posunkový jazyk: špecifický vyučovací predmet pre žiakov so sluchovým postihnutím - jazyková úroveň A1, A2, B1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016.
  • PŮLPÁNOVÁ, Lucie. Kategorizace v českém znakovém jazyce. Praha, 2007. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlova. Vedoucí práce Irena Vaňková.
  • ŠEBKOVÁ, Helena - NOVÁKOVÁ, Radka. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • FALTÍNOVÁ, Radka. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
  • TIKOVSKÁ, Lenka - NOVÁKOVÁ, Radka. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • SERVUSOVÁ, Jana. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • MACUROVÁ, Alena a kol. 2011. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha:. Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2011.
Teaching methods
- practical training in CSL - work with the lector - demonstration methods: work with image and video - analysis of examples
Assessment methods
attendance, active attitude, work in the class
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2020/TCZJ05