PSBB069 Uživatelský výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. David Kuneš, Ph.D. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. David Kuneš, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18:00–19:40 N42
Předpoklady
PSBA009 Metodologie psychologie I && PSBA012 Stat metody I
Základní znalost vědeckého výzkumu; zájem o software, aplikace, přístroje apod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět pomůže studentům naučit se, jak uplatnit psychologické znalosti mezioborově, zejména ve výzkumu a vývoji. Nabyté poznatky pak mohou využít v jakémkoliv aplikovaném výzkumu obecně: ve vývoji softwaru a hardwaru, v marketingu, v pracovní psychologii a v dalších odvětvích.
Výstupy z učení
Studenti se naučí navrhovat design softwarových aplikací s ohledem na psychiku uživatele. Osvojí si metody a techniky pro zjišťování potřeb a omezení uživatelů. Naučí se použít psychologické znalosti při designu různých přístrojů, softwaru a při vývoji nových technologií.
Osnova
  • 1. Psychologie: Jak pomůžou znalosti psychologie ve vývoji aplikací a produktů?
  • 2. Projekt: fáze vývoje projektu, aplikovaný výzkum v různých fázích projektu
  • 3. Uživatel: pro koho vytvářím projekt? Kdo je jeho cílovým uživatelem?
  • 4. Výzkumná otázka: Jak se ptát, abych dostal správnou odpověď?
  • 5. Designové myšlení: základy a aplikace
  • 6. Metody uživatelských výzkumů
  • 7. Specifika testování "na dálku"
Literatura
    doporučená literatura
  • Erica Hall - Just Enough Research
  • Joe Natoli - Think First
  • Abby Covert - How to Make Sense of any Mess
    neurčeno
  • KALBACH, Jim. Mapping experiences : a guide to creating value through journeys, blueprints, and diagrams. Beijing: O'Reilly, 2016, xix, 359. ISBN 9781491923535. info
  • ARIELY, Dan. Predictably irrational: the hidden forces that shape our decisions. 2008. vyd. New York: Harper, 2008, 280 s. ISBN 0-06-135323-X. info
  • TRAVIS, David a Philip HODGSON. Think like a UX researcher : how to observe users, influence design, and shape business strategy. Boca Raton: CRC Press/Taylor & Francis Group, 2019, xii, 294. ISBN 9781138365353. info
  • Wickens Lee Liu Gordon-Becker - An Introduction to Human Factors Engineering
  • Rache Ivy Clarke - Design Thinking
Výukové metody
Teoretická příprava a skupinové projekty
Metody hodnocení
diskuze
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.