SPVCJURS2 Reflection for Czech Teaching 2

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (lecturer)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (assistant)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Literature – Faculty of Arts (50,00 %), Department of Czech Language – Faculty of Arts (50,00 %)
Timetable
Fri 14:00–16:40 D41, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Zásadním cílem předmětu je rozvíjet studentovu schopnost reflexe a sebereflexe v kontextu zkušeností z Pedagogické praxe 2. Součástí kurzu bude společná reflexe (formou řízené diskuse) s ostatními frekventanty, která umožní sdílení zkušeností, a také rozhovor s oborovým didaktikem, jenž poskytne studentovi zpětnou vazbu. Student aktivně využívá své profesní portfolio a reflektivní deník ke zpětnému sebehodnocení vlastní praxe.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat vyučovací hodinu jiného pedagoga;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky;
- aplikovat obecné didaktické, pedagogické i psychologické aspekty v praxi;
- kriticky hodnotit a uplatňovat základní principy oborové didaktiky;
Syllabus (in Czech)
  • Reflexe praxe zahrnuje následující skupiny témat:
  • 1) Učitel a jeho třída – diskutovány budou mj. následující problémy: Jak učitel komunikuje se třídou? Jak se mi dařila komunikace se třídami, v nichž jsem vyučoval/a? Setkal/a jsem se se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami? Jak s nimi pracuji? Spolupracuji s asistentem pedagoga? Jak? Zapojují se všichni žáci rovnoměrně? Jak se mi daří žáky „rozmluvit“?
  • 2) Didaktické cíle a hodnocení – zaměříme se zejména na tyto otázky: Odlišuji cíle hodin dle potřeb a možností dané třídy? Daří se mi jich dosahovat? Jak reflektuji dosažení cílů přímo ve výuce? Vracím se k této otázce i poté, např. v reflektivním deníku? Jak má daná škola ve školním řádu upravené hodnocení? Jaké metody hodnocení volím? Co hodnotím na slohu? Jakou váhu přikládám jednotlivým předmětovým složkám při hodnocení? Sděluji žákům dostatečně jasně, co od nich očekávám? Kolik času trávím hodnocením? Jak pracuji s formativním hodnocením?
  • 3) Identita učitele – diskutovány budou tyto otázky: Jsem už plnohodnotný učitel? Přemýšlím o tom, co se mi daří a co potřebuji zlepšit? Vracím se pravidelně k odučeným hodinám a reflektuji je pro sebe i zpětně? Už vím, jaké metody a formy vyučování odpovídají mému učitelskému profilu?
  • 4) Český jazyk a literatura jako vyučovací předmět – akcentovány budou například tato témata: Jaké materiály používám při přípravě? Pracuji i v hodinách s příručkami, informačními technologiemi, interaktivními pomůckami? Kultivuji jazykové schopnosti svých žáků? Jak? Potřebuji žáky učit o všech autorech a jejich dílech? Jak je vybírám? Jsou moji žáci čtenáři? Podporuji jejich čtenářství? Jak? Jak bych je mohl/a ke čtení motivovat? Témata budou modifikována dle potřeb a zájmů studentů.
Literature
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
  • STARÝ, Karel and Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016, 298 stran. ISBN 9788073111663. info
  • JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK and Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření (Aims and contents of schooling and its designing). 1st ed. Brno: Paido, 2009, 173 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
Teaching methods (in Czech)
Workshopy s aktivní účastí, reflexe a sebereflexe, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Student absolvuje minimálně 4 workshopy, jejichž témata a termíny konání budou upřesněny v průběhu semestru. Předpokládá se aktivní účast. V závěru semestru či ve zkouškovém období se uskuteční společné setkání zaměřené na reflexi uskutečněných praxí. Před konáním reflektivního setkání je třeba do odevzdávárny předmětu praxe vložit veškerou potřebnou dokumentaci.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/SPVCJURS2