PG22B41 Educational diagnostics

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Janderková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Child personality, psychological dispositions, marks of diagnostics, psychometric diagnostics, casuastic diagnostic, diagnostic methods.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem disciplíny je seznámit studenty s teorií i praxí edukativní diagnostiky. Budeme se opírat o poznatky pedagogické metodologie. Semináře budou zaměřeny na rozbor typických výchovných situací a na využití prostředků diagnostiky při jejich řešení, včetně interpretace získaných dat. Na přednáškách se budeme zabývat chápáním pedagogické diagnostiky, jejím vymezením, druhy diagnóz. Zvláštní pozornost se soustředí na hodnocení a kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení). Dále bude rozebráno měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice (škály a škálování, druhy škál, požadavky na jejich konstrukci). Budou objasněny metody pedagogické diagnostiky. Soustředíme se na klasifikaci těchto metod. Zmíníme pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti). Neopomeneme diagnostiku vyučovacího a výchovného stylu učitele, diagnostiku příčin neprospěchu žáka, diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě, diagnostiku rodiny, školní zralost a roli speciální diagnostiky.
Assessment methods (in Czech)
Forma: přednáška, seminář Podmínky pro získání kreditu: seminární práce, zkouška Počet kreditů: 2
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/PG22B41