PSB_39 Psychology in the school practise

Faculty of Arts
Spring 2003
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Prerequisites (in Czech)
PSA_0SZ Bachelor Degree Examination || PSA_SZ Bachelor Degree Examination
absolvování 1. cyklu studia
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Psychology in the school practice: This course further develops knowledge obained through the introductory educational psychology course and includes some additional special topics. Issues, discussed a derived from educational practice, are focused upon.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metody učení. 2. Psychologické aspekty programovaného učení. 3. Odměny a tresty a jejich užití ve škole. 4. Úzkost, strach ve škole. 5. Nuda ve škole. 6. Humor ve školní třídě - žákovský a učitelský. 7. Tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. 8. Žák a jeho temperament. 9. Výchovné problémy s dětmi a mládeží, poruchy chování (disociální, asociální a antisociální). Možnosti ovlivnění chování žáka, převýchova. 10. Úloha pohlaví učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Asertivita ve škole.
Literature
  • Zelina, M. , Zelinová, M.: Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava 1990.
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • LOKŠA, Jozef and Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Edited by Alena Vališová. 2. vyd. Jinočany: H & H, 1994, 152 s. ISBN 80-85787-29-6. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • Umění lehce se učit :nové metody, které vám ulehčí učení. Edited by Kurt Tepperwein, Translated by Blanka Kubisková. [1. vyd.]. Pelhřimov: STANOVUM, 1993, 157 s. ISBN 80-900784-4-3. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • HRABAL, Vladimír, František MAN and Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
Assessment methods (in Czech)
přednáška a seminář, výstup: kolokvium (referát)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 2002, Spring 2004.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PSB_39