PGSPS02 Introduction to special education

Faculty of Arts
Spring 2004
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
This course acquaints with position of Special Education in pedagogic sciences systém and with inner structure of this branch. It deals with paradigm of Special pedagogy, witch connects current conception of Special pedagogy and historical progress of care of handiccaped persons in our country and also in abroad. The course acquaints with new trends, with appears in this branch. Important part of course is clarifying of basic terminology and orientate learners in special support system in Czech Republic.
Syllabus (in Czech)
  • Základní terminologie, definice postižení, příčiny postižení. Vývoj péče o postižené. Současné pojetí speciální pedagogiky. Metody ve speciální pedagogice. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Trendy speciálního vzdělávání.
Literature
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti: místo postiženého ve společnosti u nás v epoše středověku (A handicapped man in the society. The place of a handicapped man in our country in the Middle Ages). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků (A handicapped man in the society. The search of the beginnings). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 120 s. ISBN 86039-30-7. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do speciální pedagogiky (The introduction to special education). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 23-32. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Nové trendy v péči o postižené u nás (New trends in special education in our country). In Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 1996, p. 12-23, 20 pp. 45. publikace. ISBN 80-85931-27-3. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogické problémy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1991, 156 s. ISBN 8021002786. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 128 s. ISBN 80-210-0164-X. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 231 s. URL info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2004/PGSPS02