PGSPS11 Psychology of people with special needs

Faculty of Arts
Spring 2004
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Pojem handicap. Původ pojmu; nejednoznačnost názvosloví; postižený a člověk s postižením. Šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění v psychologii postižených. Společnost a člověk s postižením (sociální prostředí člověka s postižením. Pojmy: norma, sociální reprezentace, postoj, stereotyp, konformita, ambivalence. Kulturní kontext přijetí nebo odmítnutí člověka s postižením. Faktory působící v utváření postoje k postiženým obecně. Překonávání stereotypů. Rodina a dítě s postižením. Narození postiženého dítěte: náročnost situace a zdroje stresu. Přijetí dítěte s postižením. Zdroje zvládání krize, přínos pro rodinu. Typologie rodin podle adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Utváření osobnosti člověka s postižením. Primárná a sekundární postižení. Společenský status a role postiženého člověka. Nároky na adaptaci a adaptační strategie. Utváření sebeobrazu člověka s postižením: idealizující a negativistický sebeobraz. Kompenzace v pojetí A. Adlera. Postřehy k integraci postižených. Potřeba -být jako druzí-. Úzkost. Důvěra a sebedůvěra.
Literature
  • KERROVÁ, Susan. Your child with special needs (Orig.). info
  • Bútora, Martin. Překročit svůj stín. Translated by Lubor Pok. Vyd. 1. Praha : Avicenum, 1990. 234 s. ISBN 80-201-0086-5.
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ and Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
  • KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
  • BLAŽEK, Bohuslav and Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených. Praha: Avicenum, 1988. info
  • OLMROVÁ, Jiřina and Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 102 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2004/PGSPS11