PH0213 Historical School of Philosophy of Science

Faculty of Arts
Spring 2011
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. David Šimeček (lecturer)
PhDr. Antonín Dolák, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Timetable
each odd Monday 15:50–17:25 C32
Prerequisites (in Czech)
PH1101 Introduction to Philosophy
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni orientovat se v problematických otázkách filosofie vědy týkajících se provázanosti vědy, kultury a společnosti. Na podkladě nabytých znalostí a možných přístupů si studenti dokáží zdůvodnit (na podkladě toho přijmout, anebo odmítnout) často nereflektovaně přijímaný předpoklad nejvyšší epistémické autority vědy vzhledem k dalším formám kognitivních aktivit lidského ducha.
Syllabus (in Czech)
  • K. R. Popper, R. Carnap (demarkační kritéria)
  • Collingwood, Koyré, Bachelard (epistemologický zlom)
  • T. Kuhn (vědecké revoluce)
  • P. Feyerabend (metodologický anarchismus)
  • I. Lakatos, L. Laudan (výzkumné programy)
  • S. Toulmin (hledání jistoty, koncept "reasonableness")
  • Kauzalita jako podmínka vědeckého bádání
  • Epistémický primát vědeckého přístupu versus metodologický relativismus
Literature
    recommended literature
  • Lakatos, I. Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes. In: Lakatos, I., Musgrave, A. (eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: Cambridge University Press 1974.
  • Toulmin, Stephen. Cosmopolis: the hidden agenda of modernity, Chicago: University of Chicago Press, 1992.
  • Feyerabend, Paul K. Science in free society, London: NLB, 1978.
  • KOYRÉ, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Translated by Petr Horák. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2004, 261 s. ISBN 8070215860. info
  • FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Translated by Jiří Fiala. Vyd. 1. Praha: Aurora, 2001, 430 s. ISBN 8072990470. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • LAUDAN, Larry. Science and relativism : some key controversies in the philosophy of science. Chicago: University of Chicago, 1990, xiii, 180. ISBN 0226469492. info
  • BACHELARD, Gaston. Nový duch vedy. 1. vyd. Bratislava: Pravda, 1981, 163 s. info
Teaching methods (in Czech)
Výklad doprovázený diskusí mezi studenty a vyučujícím
Assessment methods (in Czech)
Zápočet lze získat za zpracování tématicky relevantní seminární práce (případně za přednesení referátu) a za aktivní účast na semináři.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2011/PH0213