FF:IMJ08 Methodology of Music Theory - Course Information
IMJ08 Methodology of Music Theory Disciplines I
Faculty of ArtsSpring 2014
- Extent and Intensity
- 0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Věra Chmelová (lecturer), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Musicology (programme FF, B-HS)
- Musicology (programme FF, B-OT) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s hudebně-pedagogicky zaměřenou literaturou, specifikovat rozdíly a cíle výuky hudební teorie na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF, položit potřebné teoretické základy k pedagogickému působení v oblasti hudebního školství.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
- 2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
- 3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
- 4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
- 5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.
- 6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.
- 7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.
- 8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.
- Literature
- Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003.
- Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007.
- Teaching methods (in Czech)
- seminář
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught only once.
The course is taught: every week. - Teacher's information
- https://sis.jamu.cz/predmety/index.php?do=predmet&kod=H60236
- Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2014/IMJ08