IMJ08 Methodology of Music Theory Disciplines I

Faculty of Arts
Spring 2015
Extent and Intensity
0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Věra Chmelová (lecturer), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s hudebně-pedagogicky zaměřenou literaturou, specifikovat rozdíly a cíle výuky hudební teorie na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF, položit potřebné teoretické základy k pedagogickému působení v oblasti hudebního školství.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
  • 2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
  • 3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
  • 4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
  • 5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.
  • 6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.
  • 7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.
  • 8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.
Literature
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007.
  • Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2015/H60236
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2015/IMJ08