XS490 Environmental education course

Faculty of Science
Spring 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Vladislava Kolářová (seminar tutor)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Supplier department: Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Timetable
Mon 19. 2. to Sun 26. 5. each even Friday 10:00–13:50 J2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 6/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 28 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Student
- poznává současné metody v environmentálním vzdělávání (EV) a vyhodnocuje vhodnost jejich zařazení do výuky s ohledem na cíle výuky a cílovou skupinu
- porovnává vzdělávací metody, programy a přístupy, hodnotí je; promýšlí jejich účelné využití v praxi
- aplikuje získané znalosti a dovednosti v oblasti EV

Student se
- setká s inspirativními pedagogy a odborníky z oblasti EV
- aktivně zapojuje a sdílí své názory, postřehy a zkušenosti z praxe i svého odborného vzdělání, věcně diskutuje a argumentuje
- seznámí s kurikulárními dokumenty a relevantními zdroji pro environmentální vzdělávání
- zorientuje v RVP Gy v souvislosti s aktuálními tématy EV a podrobněji se seznámí s Doporučenými očekávanými výstupy průřezového tématu EV pro gymnázia
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat věkové a vývojové charakteristiky žáka ve vztahu k EV
- znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV
- porovnat a kriticky hodnotit metody a metodické přístupy využívané v EV
- orientovat se v DOV EV a navrhnout vhodné metody pro dosažení výstupů v jednotlivých klíčových aktivitách DOV EV
- definovat současná významná environmentální témata a popsat trendy v environmentálním vzdělávání
- se orientovat v přístupech k učení vybraných environmentálních témat (např. jak učit o globální změně klimatu atp.)
Syllabus (in Czech)
  • 1) pojetí a směry EVVO; cíle a prostředky environmentální výchovy; role školního koordinátora EVVO; aspekty vývojové psychologie v EV;
  • 2) přístupy a zdroje ke vzdělávání o změně klimatu
  • 3) ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce, místně zakotvené učení, učení v reálném světe, didaktická hra (simulační a rolové hry pro starší žáky)
  • 4) RWCT a model E-U-R
  • 5) badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení v reálném prostředí
  • 6) komplexní a dlouhodobé metody a metodické přístup v EV (např. Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Actitve citizens, školní miniprojekty s konkrétními výstupy atd.)
Teaching methods (in Czech)
diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, práce s textem, individuální výstupy, zkušenostní učení
Assessment methods (in Czech)
Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2024/XS490