Format for Printing from Your Browser, MS-Word, LaTeX, rich LaTeX

Životopis

Identifikace osoby
  • doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., narozena 23. 3. 1952 v Pardubicích, vdaná
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2004: doc., obor pedagogika, PdF MU Brno, název habilitační práce "Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora"
  • 2001: PhDr., obor pedagogika, FF UK Praha
  • 1999: Ph.D., obor pedagogika, FF UK Praha, název disertační práce "Novice Teacher"
  • 1998: M.A., obor Educational Management, University of Nottingham, Velká Británie
  • 1978: obor učitelství, aprobace anglický jazyk - ruský jazyk, FF UK Praha, název diplomové práce "Pádová soustava substantiv a zájmen ve vývoji angličtiny"
  • 1970: SVVŠ Pardubice
Přehled zaměstnání
  • 2010 - 2015: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta (docent, Institut výzkumu školního vzdělávání a katedra anglického jazyka a literatury)
  • 1998 - 2010: Univerzita Pardubice (do roku 2000 zástupce ředitele Ústavu jazyků a humanitních studií, od roku 2001 odborný asistent a zástupce vedoucího katedry anglistiky a amerikanistiky Fakulty humanitních studií, od roku 2005 docent, v roce 2005 proděkan pro výzkum a vývoj)
  • 1998 (květen - prosinec): Univerzita Pardubice (vedlejší pracovní poměr, odborný asistent)
  • 1998 (květen - prosinec): Ministerstvo zahraničních věcí ČR (projekt Kariérního řádu diplomatických pracovníků)
  • 1990 - 1998: Univerzita Pardubice, Ústav cizích jazyků, později Ústav jazyků a humanitních studií (odborný asistent, později vedoucí katedry, ředitel ústavu, zástupce ředitele ústavu)
  • 1976 - 1990: KNV Hradec Králové, Gymnázium Pardubice (středoškolská učitelka)
Universitní aktivity
  • Člen Vědecké rady Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity
  • Člen Oborové rady doktorského studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Didaktika cizího jazyka na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity
Mimouniversitní aktivity
  • Člen stálé pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise
  • Člen (associate editor) redakční rady odborného časopisu Teachers and Teaching: Theory and Practice
Ocenění vědeckou komunitou
  • Vyžádané (plenární) přednášky:
  • PÍŠOVÁ, M.; ČERNÁ, M. Pregraduate Teacher Education in the Czech Republic. University of Loughborough, TE workshop, 2.4.2003. AP 50%
  • PÍŠOVÁ, M. Portfolio v profesní přípravě učitele – otazníky, naděje, nebezpečí. Konference Portfolio v profesní přípravě učitele (s mezinárodní účastí). Pardubice, 5.10.2007.
  • PÍŠOVÁ, M.; ČERNÁ, M.; BREBERA, P.; KOSTKOVÁ, K. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů (Prezentace výsledků výzkumu využití studentského portfolia v reflektivním modelu přípravy učitelů anglického jazyka). Odborné setkání - seminář řešitelů výzkumného záměru, Pedagogická fakulta UK Praha, 25.2.2008.
  • PÍŠOVÁ, M. Teacher expertise: key concepts and research methodologies. Mezinárodní konference New Pathways in the Professional development of Teachers, IVŠV PdF MU Brno, 15.-16.6.2010.
  • PÍŠOVÁ, M. Didaktika cizích jazyků – otázky identity. (vyžádaná přednáška v rámci sympozia Oborové didaktiky – bilance a perspektivy). XVIII. konference ČAPV, PdF TU Liberec, 7.-9.9.2010.
  • PÍŠOVÁ, M. (Nový) profesionalismus v učitelství. Konference ČPdS Současná škola – „dílna lidskosti“? Uherský Brod, Muzeum J. A. Komenského, 27.–28.3.2014.
    Pamětní medaile Univerzity Pardubice při příležitosti 50 let vysokého školství v Pardubicích, listopad 2000
    Stříbrná medaile Fakulty filozofické Univerzity Pardubice, leden 2010
Vybrané publikace
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků (Foreign langauge didactics). In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům III (Current topics in foreign language learning and teaching research III). 2014. info
  • TŮMA, František, Michaela PÍŠOVÁ, Petr NAJVAR and Věra JANÍKOVÁ. Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall. New Educational Review. 2014, vol. 36, No 2, p. 289-299. ISSN 1732-6729. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ and Věra JANÍKOVÁ. Researching expertise in teachers of English. In Horváthová B. Mapping and Applying Research in Foreign Language Education. první. Nitra: Pedagogická fakulta UKF Nitra, 2013, p. 126-143. ISBN 978-80-558-0281-7. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Expertise in Foreign Language Teaching. In Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe. 2013. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ and Klára KOSTKOVÁ. Expertise in Foreign Language Teaching. In Janíková, V., Seebauer, R. Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe. první. Münster: LIT Verlag, 2013, p. 23-32. ISBN 978-3-643-50505-7. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Expertise in Foreign Language Teaching: What are the Best Teachers like?. Online. In Krjačkov, D.A. Magija INNO: Novyje technologii v jazykovoj podgotovke specialistov meždunarodnikov Tom 1. první. Moskva: Izdatelstvo MGIMO Universitet, 2013, p. 230-234. ISBN 978-5-9228-1042-5. URL info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR and František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků) (Expert teacher: the nature of expertise and determinants of professional development (in FLT perspective)). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 pp. ISBN 978-80-210-6681-6. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Teacher Professional Socialisation: Objective Determinants. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2013, 7/2013, No 2, p. 67-80. ISSN 1802-4637. URL info
  • KOSTKOVÁ, Klára and Michaela PÍŠOVÁ. Příprava budoucích učitelů anglického jazyka v oblasti hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: vede cesta od praxe k teorii? (Pre-service English language teacher education in the area of assessing pupils with special learning difficulities: from practice to theory?). In Grenarová, R., Vítková, M. (eds) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v cizojazyčné výuce a ve výzkumu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 36-53. ISBN 978-80-210-6024-1. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and František TŮMA. K trendům ve výzkumu v didaktice cizích jazyků: tematická analýza významných zahraničních studií za posledních 20 let (On the trends in research in foreign language didactics: A thematic analysis of significant studies in the last 20 years). In JANÍKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S. (Eds.). Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 9-20. Spisy Pedagogické fakulty MU 159. ISBN 978-80-210-6109-5. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků II (Research in foreign language learning and teaching II). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 91 pp. ISBN 978-80-210-6108-8. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Klára KOSTKOVÁ. Professional Learning of Student Teachers and its Support during Clinical Practice (Humanistic and Neo-humanistic Trends in Action). The New Educational Review. Toruň: Wydawnictwo Adam Marszalek, 2011, vol. 23, No 1, p. 295-307. ISSN 1732-6729. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Klára KOSTKOVÁ, Tomáš JANÍK and Jan SLAVÍK. Případové studie tvorby kurikula: shrnutí, diskuse, závěry (Case Studies of Curriculum Development: Summary, Discussion, Conclusions). In Píšová, M., Kostková, K., & Janík, T. (Eds.), Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1st ed. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, p. 269-284. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6. URL info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Klára KOSTKOVÁ. Případová studie: Výuka anglického jazyka a kurikulární reforma – staronové otázky? (Case study: English tuition and curricular reform - new or old questions?). In Píšová, M., Kostková, K., & Janík, T. (Eds.), Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, p. od 54 - 98, 44 pp. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6. URL info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Co naznačují případové studie tvorby ŠVP na gymnáziích? (What do case studies of School Educational Programmes at grammar schools suggest?). In ) Kulatý stůl Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky 3. fáze výzkumu Kvalitní škola Případové studie tvorby ŠVP na gymnáziích – podněty pro revize kurikula. 2011. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. English Language Teacher Expertise. In Cudzie lazyky a kultúry v škole. 2011. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků: otázky identity (Foreign Language Didactics: Identity Questions). Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, No 2, p. 142-155, 13 pp. ISSN 1211-4669. info
  • KOSTKOVÁ, Klára and Michaela PÍŠOVÁ. Notes on assessment of pupils with SLD in foreign language teaching: a case study. In Grenarová, R., Vítková, M. (eds.) Hodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků s SPU. Evaluation in Foreign Language Teaching to Learners with SLD. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 114 - 136, 22 pp. ISBN 978-80-210-5664-0. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Tomáš JANÍK. On the Nature of Expert Teacher Knowledge. Orbis scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011, roč.5 2011, No 2, p. 95 - 116, 21 pp. ISSN 1802-4637. URL info
  • POLÁČKOVÁ, Věra and Michaela PÍŠOVÁ. Testování jako forma hodnocení cizojazyčné kompetence (Testing as a form of assessing foreign language communicative competence). Bezpečnostní teorie a praxe. Praha: Policejní akademie České republiky, 2011, vol. 2011, zvl. čís., p. 551-556. ISSN 1801-8211. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Klára KOSTKOVÁ. Towards quality in teaching. In ELT Signposts. MSSUA/PedF MU Brno Conference. 2011. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Petr KNECHT. Klíčové kompetence v profesním jazyce učitelů (Key Competences in the Professional Discourse of Teachers). In Medzinárodná vedecká konferencia Škola – statický element v sociálnej dynamike. 2011. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Klára KOSTKOVÁ and Petr VLČEK. Případové studie tvorby kurikula: učitel v roli tvůrce kurikula (Case studies of curriculum design: teacher as a curriculum maker.). In Kolektiv autorů. Projekt Kurikulum G. Sborník příspěvků z Národní konference. první. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) divize VÚP, 2011, p. 25-30. ISBN 978-80-87063-56-9. URL info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Věra JANÍKOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. K metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků (Notes on Research Methodology in Foreign Language Didactics). In Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 11 - 25. Spisy Pedag. fakulty Masarykovy univerzity 155. ISBN 978-80-210-5718-0. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků (Foreign Language Learning and Teaching Research). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 94 pp. ISBN 978-80-210-5719-7. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Výzkum výuky cizích jazyků (Foreign Language Learning and Teaching Research). 2011. info
  • BENDL, Stanislav, Michaela PÍŠOVÁ, Jan ŠŤÁVA, Jitka JURSOVÁ, Lucie BETÁKOVÁ, Lucie DOKOUPILOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Miroslava KOVAŘÍKOVÁ, Martina MANĚNOVÁ, Nataša MAZÁČOVÁ, Jarmila MOJŽÍŠOVÁ, Marcela MUSILOVÁ, Jarmila PAVLIŠOVÁ, Eva PODHAJSKÁ, Jiří PROKOP, Karel RÝDL, Jana UHLÍŘOVÁ, Růžena VÁŇOVÁ, Hana VOŇKOVÁ and Michal ZVÍROTSKÝ. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů (Clinical School: Place for Research and Training of Prospective Teachers). první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 554 pp. ISBN 978-80-7290-517-1. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ and Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství (Mentoring in the teaching profession). první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 pp. ISBN 978-80-7290-518-8. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Tomáš JANÍK, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, František TŮMA and Jana ZERZOVÁ. Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi (Theory and Research of Expertise in the Teaching Profession). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 154 pp. ISBN 978-80-210-5744-9. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Klára KOSTKOVÁ. Didaktická znalost obsahu na výstupu z přípravného vzdělávání učitelů (Pedagogical content knowledge at the end of pre-service teacher education). In Hledisko kvality v přípravě učitele. Vydání první. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, p. 123-128. Monografie FPE ZČU. ISBN 978-80-7043-869-5. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Burning Issues in English Language Didactics. In Challenges in Foreign Language Education. vydání první. Bratislava: Z-F Lingua, 2010, p. 99-103, 178 pp. ISBN 978-80-89328-50-5. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Učitel-expert. Přehled výzkumných trendů a jejich výsledků (Teacher-expert. An overview of research trends and their results). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2010, LX, 3/4, p. 242-253, 197-368. ISSN 0031-3815. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Klára KOSTKOVÁ. Notes on foreign language teaching with special attention to giftedness: a case study. In Cizojazyčná výuka a nadaný žák. Foreign Language Teaching and a Gifted and Talented Pupil. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 140-166, 26 pp. ISBN 978-80-210-5375-5. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Od oboru k obsahu vzdělávání a učivu: z příběhu učitele-experta (From Academic Discipline to Educational Content: from the story of a teacher-expert). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Karlovy Univerzity, 2009, LIX, No 2, p. 182-197, 101-226. ISSN 0031-3815. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Příspěvek k diskusi o metodologických problémech diagnostiky didaktické znalosti obsahu. In Metodologické problémy výzkumu a diagnostiky didaktických znalostí obsahu. první. Brno: Paido, 2008, p. 37-50. ISBN 978-80-7315-165-2. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Portfolio v profesní přípravě učitele (Portfolio in professional preparation of teachers). první. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007, p. 1-132. ISBN 978-80-7395-024-8. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Pavel BREBERA. K procesům utváření didaktických znalostí obsahu v raných fázích učitelské dráhy. In Pedagogical Content Knowledge nebo didaktická znalost obsahu? první. Brno: Paido, 2007, p. 75-90. ISBN 978-80-7315-139-3. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. PRO MENTORY projektu KLINICKÝ ROK. Vedení pedagogické praxe (FOR MENTORS in the Clinical Year Project. Teaching practice management). druhé přepracované vydání. Pardubice: Fakulta filozofická, Univerzita Pardubice, 2006, 77 pp. Monografica. ISBN 80-7194-854-3. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela and Pavel BREBERA. Chapter 7:Addressing Professional Competence. In A Vision of European Teaching and Learning. Perspectives on the role of the teacher. první. Karlstadt: City Tryck i Karlstadt, 2006, p. 67-92. ISBN 91-975204-3-8. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora (Clinical year: professional development processes in student teachers and their support). první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 pp. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
  • BREBERA, Pavel, Monika ČERNÁ and Michaela PÍŠOVÁ. Chapter 12: Practice in Teacher Training. In Learning for the Future. Dimensions of the New Role of the Teacher. první. Karlstadt: City Tryck i Karlstadt, 2005, p. 135- 143. ISBN 91-975204-2-X. info

2016/01/04


Životopis: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (učo 134100), verze: čeština(9), změněno: 4. 1. 2016 00:31, M. Píšová