23. 11. 2018 13:10nové

Máte nejasnosti ohledně toho, jak studium v tomto programu probíhá?

Zajímá vás, co vás v rámci tohoto studia čeká?

Volíte mezi příbuznými programy a potřebujete více podrobností?

Tápete, jakým směrem se může po absolvování tohoto programu ubírat vaše kariéra?

Neváhejte se zeptat na cokoli, co vás ohledně náplně vybraného programu zajímá!

Toto fórum neslouží pro dotazy spojené s administrativou přijímacího řízení, ty směřujte na e-mail: prihlaska@muni.cz, nebo se podívejte na nejčastěji kladené otázky a odpovědi: http://is.muni.cz/prihlaska/faq/.

Iveta Gregorová
15. 2. 2020 14:50nové
Dobrý den,
mám dotaz ohledně specializací a uplatnění absolventa.
Po výběru tří specializací v přihlášce je student po úspěšném absolvování přijímacího řízení přiřazen ke specializaci s původně vybranou 1. prioritou, nebo je možné si později specializaci vybrat nehledě na původní priority?
Dále bych se chtěla zeptat, zda se nějakým výrazným způsobem liší budoucí uplatnění absolventa podle vybrané specializace.
Děkuji za odpověď.
změněno 15. 2. 2020 21:14 nové
Dobrý den,

ano, uplatnění absolventa se může dle vybrané specializace lišit velmi výrazně - všichni absolventi mají znalosti a dovednosti potřebné pro práci v laboratoři, ale o jaký typ laboratoře půjde, záleží právě na konkrétní specializaci. Mohu-li uvést nějaké příklady, jako absolvent specializace Biologie člověka nebudete zřejmě pracovat s rostlinami, jako absolvent Experimentální biologie rostlin nebudete pracovat s živočišnými modely atd. Podrobnější informace jsou uvedeny u popisu jednotlivých specializací (záložka Co se naučíte) a je vhodné si také porovnat doporučené studijní plány.

Pořadí preferovaných specializací je pro přijetí klíčové. Pokud u přijímací zkoušky uspějete, bere se nejprve v úvahu Vaše pořadí pro 1. preferovanou specializaci - a máte-li dostatečný bodový zisk, jste přijata do této specializace.
Pokud do 1. preferované specializace nejste přijata z kapacitních důvodů, ale máte dostatečný bodový zisk na přijetí do další preferované specializace, jste přijata do ní (s tím, že se nejprve bere v úvahu 2. preference a teprve potom 3. preference).
Pokud by Váš bodový zisk nestačil na kapacitu ani jedné ze 3 preferovaných specializací a máte v přihlášce vyznačeno, že máte zájem o náhradní studijní plán, může Vám být nabídnut zápis do specializace s volnou kapacitou. Tato situace ale nastane jen v případě, že se kapacita některé ze specializací nenaplní a že budete mít dostatečně vysoký bodový zisk u přijímací zkoušky.

Specializaci si tedy nelze vybírat dodatečně - rozhodující je pořadí preferencí, které uvedete v přihlášce.

Děkuji za zájem o náš studijní program a přeji úspěšné přijímací řízení.

Iveta Gregorová
18. 2. 2020 13:18nové
Děkuji za informace.
Dále bych se chtěla zeptat, jak hodnotíte uplatnění specializací Biologie člověka X Molekulární biologie a genetika X Mikrobiologie, popř. která konkrétní povolání bych mohla s těmito specializacemi vykonávat?
Děkuji za Vaši odpověď a přeji pěkný zbytek dne.
změněno 19. 2. 2020 16:26 nové

Dobrý den,

obecně lze říci, že program vychovává své absolventy zejména pro dráhu výzkumných pracovníků, takže hlavní uplatnění lze nalézt ve výzkumných laboratořích akademických institucí (univerzity, ústavy Akademie věd v ČR nebo jejich obdoba v zahraničí), což to platí pro všechny specializace.

Další možnosti uplatnění jsou v praxi - zde už však hodně záleží na tom, jakou specializaci studujete.

V případě specializace Molekulární biologie a genetika je studium zaměřeno na molekulární podstatu dějů v živých systémech s důrazem na mechanismy dědičnosti. Tato specializace je nejvíce univerzální v tom smyslu, že se zabývá - právě na molekulární úrovni - všemi formami života (viry, bakteriemi, houbami, rostlinami i živočichy včetně člověka), takže absolventi se dobře uplatní na všech pracovištích, kde se používají molekulárně biologické metody. Mohou to být například biomedicínské nebo veterinární diagnostické laboratoře, firmy zaměřené na molekulární biotechnologie nebo obchodní firmy, které dodávají přístroje a produkty pro tuto oblast výzkumu.

Specializace Biologie člověka se naproti tomu zabývá výlučně lidským organismem a důraz je kladen na molekulárně genetické přístupy. Absolventi tedy mohou pracovat například ve forenzních laboratořích, soukromých genetických laboratořích nebo na archeologických pracovištích.

Specializace Mikrobiologie se zabývá všemi typy mikrorganismů - zejména viry, bakteriemi nebo sinicemi. Kromě výzkumu se tedy absolventi uplatní například v diagnostických mikrobiologických laboratořích, v laboratořích hygienických stanic, potravinářské inspekce, ochrany životního prostředí atd.