26/10/2008 21:45new
Symbolické myšlení
Alena Dvořáková
16/3/2008 21:27new
otázka 23 testu 12 z roku 2003
neznáte náhodou někdo ´postup řešení uvedené otázky, nevím si s ní vůbec rady
Renata Pospíšilová
22/3/2008 10:16new
12/23 - výsledek NTV - písmena mají jen "rovné křivky".
R.P.
Alena Dvořáková
26/3/2008 22:20new
tak to by mne fakt nenapadlo, moc děkuji
Jitka Kadlečíková
30/3/2008 11:12new
otázka číslo 7,test č.4,rok 2007
Může mi někdo poradit jak se dopracovat k řešení?Díky
Lenka Matysová
6/4/2008 10:51new
ahoj, hele to je jednoduchý,musíš se zamyslet...
Máš tam dvě čísla - 110 a 100 a z toho ti vznikne 010...Když si dáš ty čísla nad
sebe vyplyne ti,že když máš pod sebou 1, výsledek je 0,když máš pod sebou 1 a 0,
výsledek je 1 a když máš pod sebou dvě nuly, výsledek je 0..Chápeš,takže řešením
je e)...
Dej si pod sebe to číslo 010
a 101 vyjde ti 111
Jitka Kadlečíková
6/4/2008 15:59new
Díky moc,já si to blbě přečetla...
Eva Hladká
6/4/2008 16:04new
otázka č. 7 test č 16 rok 2007
hm sromčeky...neviete mi prosim niekto poradit v akom vztahu by mali byť tie
korene / konare/jablka? neviem z tou otazkou pohnut :( dakujeeeem
6/4/2008 19:41new

Ahoj, ked tak, na tomto odkaze je to uz vysvetlene :) snad ti to pomoze.

Alena Dvořáková
13/4/2008 20:45new
otázka č. 29 a 30 test č. 14 rok 2004
nevíte náhodou někdó jakým způsobem se řeší tento typ úloh?
Renata Pospíšilová
14/4/2008 13:46new

29.
V tomto případě vycházím z toho, že x* = (-3), pak x=3
x* = 1 - 1/-3
-3x* = -3 - 1
-3x* = -4
x* = 4/3

30.
A v tomto případě nejdříve spočítám x
x = (3-1)x2
x = 4

a pak stejným způsobem (x)

(x) = (4-1).2
(x) = 3x2
(x) = 6

Snad by to tak mělo být :-).
Alena Dvořáková
14/4/2008 21:39new
děkuju moc, tento typ úloh mi moc nesedí
Veronika Kočanová
14/4/2008 14:06new
otázka č. 2 - varianta 14 - rok 2007
môže mi niekto pomôcť? ďakujem
Lenka Mrázová
14/4/2008 17:53new

Ahoj tady máš řešení:
Zadání: A+1 Nové sčítání a dělení: A.1-1
--- = 6 ----- = 6
3+2 3.2-1

A-1
---- = 6
6-1

A-1
---- = 6
5

5+A-1-1=6
A= 6-5+1+1
A=3

Doufám, že jsem ti alespoň trochu pomohla.
Nikola Straková
15/4/2008 11:28new
otázka č. 4 - varianta 9 - rok 2007
Mohl by mi prosím někdo prozradit, jak se dopracuju k výslednému číslu u mruků?
Nějaký rychlý a snadno pochopitelný způsob, prosím.
Děkuji, Nikola
Veronika Kočanová
15/4/2008 15:49new
no tak ja to skúsim:)
spolu ich je 28.
11 žere gutar a z tých 11 sú 4 friálne mruky ktoré žerú gutar tiež. Tieto 4
friálne mruky dokážu myť vodu a tým sa líšia od 5 friálnych mrukov.To znamená že
títo 5 friálny mrukovia vodu myť nevedia a tiež sa v poslednej vete hovorí, že
posledný friálny mruk nemyjúci vodu zomrel pred 7rokmi=> na svete už nie je
friálny mruk žerúci gutar a nemyjúci vodu.
Otázka znie aký je minimálny počet nefriálnych mrukov v bale, ktorí určite myjú
vodu
Od mrukov ktorý žerú gutar musíš odpočítat tých, ktorý žerú gutar a sú
friálny(hladáme nefriálnych) ->
11-4=7
To znamená, že minimálny počet nefriálnych mrukov, ktorý určite myjú vodu je 7.
Správna odpoveď C.
Nikola Straková
16/4/2008 09:09new
Děkuji, sice mi to trvalo, ale pochopila jsem to. Moc mi to pomohlo, fakt díky!!
21/4/2008 09:16new
Otázka č.3, varianta 5, rok 2007
Jak na tohle co možná nejrychlejším způsobem?
Dana Švédová
2/5/2008 16:53new
Pokud myslíte tu otázku s jednotným a množným číslem, tak to je jednoduché. Mám
slovo dveře. Ty můžou být jenom jedny nebo i klidně desatery a to slovo se
nezmění, budou to pořád dveře.
5/5/2008 10:00new
Tak tuhle otázku opravdu nemyslím. Už proto, že tohle je přece "Symbolické
myšlení" a vámi zmiňovaná otázka patří do "Verbálního myšlení". Jde o otázku, v
níž se vyskytuje dlohá řada jedniček a závorek. Dle zadání platí: 11=2,
(111)=-3, 11(1)=1. Ono to vyřešit jde, ale zabere to docela dost času, takže by
mě zajímalo, jestli neexistuje nějaká kratší metoda, než jen s maximální
pozorností dosazovat a sčítat a odčítat.
Klára Fidriková
26/4/2008 14:23new
Otázka č. 17, varianta 8, rok 2007
Prosím někoho o pomoc. Jak na to????? Už si s tím fakt nevím rady...
Zuzana Karasová
26/4/2008 15:00new

Ak si vsimnes, tak cisla sa ti skladaju len z bodiek alebo pomlciek.
Mas cislo

..---..-

To znamena ze si rozdelis toto cislo na 4 casti
.. / --- / .. / -

Mozes to spravit dvoma sposobmi:
1. cislo ma byt sestciferne - cislo uz mas rozdelene na 4 casti, takze ti staci
uz len teraz najst 2 miesta, kde vsade mozno tieto cisla rozlozit.

napr. . / . / - / -- / .. / -
dalej . / . / -- / - / .. /-

A takto dalej budes pokracovat az zistis ze mozes vytvorit 6 kombinacii

2 sposob kombinacne cislo:

mas styri miesta, ktore mozes este rozdelit dvomi ciarami, aby ti vzniklo
sestciferne, tzn.

kombinacne cislo
4
2
t.j.
4 x 3 x 2 x 1 / 2 x 1 x 2 x 1 = 6

No nevedela som to lepsie vysvetlit :)
26/4/2008 15:07new

Je to otazka cislo 1 v originalnom zadani, a znie:

Děti na táboře používaly při bojové hře následující kódování číslic:
1 = ., 2 =.., 3 = ..., 4 = ...., 5 = ....., 6 = -, 7 = - -, 8 = - - -, 9 = - - -
-, 0 = - - - - -
Jednotlivé číslice se v kódovaném čísle oddělovaly svislými čarami (podobně jako
v morseovce), ale z tohoto čísla je někdo všechny smazal.
Víme jen, že toto číslo mělo 6 cifer; kolik takových čísel může zápis
reprezentovat?
Kódované číslo: ..---..-

Ide o to, kam si dat tie zvisle ciary "|"
Kedze ma cislo sest cifier, delitok bude 5.
Kedze ziadne cislo nie je kodovane tak, ze obsahuje zaroven ciarky a bodky
(tecky), budu delitka vsade tam, kde sa nachadzaju vedla seba bodky a ciarky.
Cize, asi takto: ..|---|..|-

Ostava nam umiestnit este dve delitka, a kam?
Mame viac moznosti, oznacme si ich otaznikmi:
.?.|-?-?-|.?.|

Miesta mame styri, a delitka dve. Kolkymi sposobmi ich mozeme umiestnit? (teda,
kolko dvojic mozno vytvorit zo styroch prvkov?)
4x3/2= 6

cize dany zapis moze reprezentovat 6 cisiel.
(snad sa dalo chapat)
zdroj riesenia: http://www.prijimacky-tsp.cz
Jitka Kadlečíková
26/4/2008 21:07new
No vida a já myslela,že je to chyták.Jestliže zadání říká,že číslo mělo 6 cifer
tak jsem odpověděla,že zápis může reprezentovat 6 cifer.Shodou okolností to bylo
správně.
Klára Fidriková
26/4/2008 20:02new
děkuju moooooooc
Klára Fidriková
27/4/2008 12:24new
2007- varianta 14, otázky 17,24
ví si s tím někdo rady????? nějaká finta by se hodila :)
27/4/2008 14:54new

Ide o otazky 1 a 8 :) v originalnom zadani - ptz s nim pracuje vacsina ludi :)
 

1
musis vediet to, akym sposobom sa po sachovnici pohybuje kon. a to je, ze len do tvaru pismena "L"
nasledne si vyskusas vsetky cesty, a zistis, ze tento pohyb je naruseny pri kombinacii a) ptz z 2 na 9 to je "L", kdezto z 9 na E uz dochadza k poruseniu tahu, tym padom je to chyba.

8
vyskrtaj si rovnake znaky u vsetkych troch, a z toho, co ti ostane by sa malo dat pochopit a priradit, ktory symbol je pre aku vlastnost...

Klára Fidriková
27/4/2008 16:30new
2007-varianta 13, otázka č. 17
Můj mozek začíná být nafouklý jak balon, a proto už asi odmítá cokoliv
vstřebávat. Otázce č. 17 jsem myslela, že rozumím, ale když už mi ted
nevychází....:-( Otázce číslo 22 rozumím,ale trvá mi hrozně dlouho, než ji
vyřeším.....Je na to nějaký rychlejší recept????
5/5/2008 10:08new
Co se týká "Kritického myšlení", je třeba už opravdu nějaké vědomosti mít. Pokud
se o danou oblast aspoň maličko zajímám, dá se zkusit postupovat vylučovací
metodou. Třeba radar na měření rychlosti určitě nebude fungovat na principu
zvuku. Takže tady je nesmysl napsaný už v zadání. V případě anestézie je to
podobné, ale tady nevidím v zadání žádný chyták, a tím pádem se spíš zaměřím na
možnosti. Ale všeobecně to chce opravdu pozorně číst a pokud se otázka vztahuje
k oboru, o kterém prakticky nic nevím a nezajímám se o něj, radši nezaškrtávám
nic.
Klára Fidriková
5/5/2008 18:52new
to jsem ale vůbec nemyslela :)
6/5/2008 08:32new
Možná by bylo lepší vypisovat také aspoň přibližné znění otázky. Nějak se tu
míchá víc verzí, než je zdrávo. Už se mi taky stalo, že jsem se ptala na jednu
konkrétní otázku, a odpověď jsem dostala na úplně jinou. Já to brala podle TSP z
loňského roku, kde se skutečně ve variantě 13, v ot. 17 probírá motorka a stopař
a v ot. 22 anestézie. Tedy obě otázky z oblasti "Kritického myšlení".
Jiří Mikeš
6/5/2008 14:33new
Marie, nebyl bych až tak kritický k TSP, alespoň v otázce měření rychlosti. Čím
víc se TSP blíží, tím jsem pokornější. Radar na měření rychlosti využívá tzv.
Dopplerův jev. Doppler (mimochodem profesor na pražské technice, jinak ale asi
Němec)si totiž všiml, že kmitočet zvuku, který vydává vlak se liší v závislosti
od toho, jestli se přibližuje nebo vzdaluje. Jeho žák to změřil atd, atd, až
dnes z toho máme radary na měření rychlosti (teď jsem to zkrátil). Více než v
dopravě se využívá Dopplerova jevu v astronomii (rychlost hvězdy se projeví
posunem světelného spektra). Já chci dělat TSP z fyziky!!!
Pane moderatizátore, slyšíte?
7/5/2008 09:51new

Jiří, nezapomeň, že TSP má odhalit to, zda má student předpoklady ke studiu,
nikoliv množství nadrcených znalostí. Znalosti jsou věc dobrá, ale na nich TSP
prioritně nestaví, pouze určitou míru vědomostí předpokládá.
Též na sobě pozoruju zvýšenou míru pokory vůči TSP. Větou "Nesmysl je napsaný už
v zadání", jsem nemyslela v žádné případě kritiku TSP. Sekce "krirické myšlení"
v sobě totiž zahrnuje i otázky, které jsou na nesmyslech v zadání postavené (viz
možnosti a)definice správná, závěr chybný atp.). Proto se to taky jmenuje
"kritické myšlení" a ne třeba "přehled znalostí z oblasti přírodních věd,
literatury atd."
Když si s něčím opravdu nevím rady, zkouším si všímat i těchto věcí a pomocí
vylučovací metody se propracovat až ke správné odpovědi. Znalosti dané oblasti
jsou jedním, nikoli však jediným prostředkem k úspěchu v téhle části TSP. Jak
jinak by bylo možné, že, ač jsem vycházela z nedostatečných vědomostí, otázku
"radar" jsem pomocí vylučovací metody a obyčejného selského rozumu zvládla? ;-)

Ovšem i tak ti děkuji za info o radaru, jsem zas o něco chytřejší.
Jiří Mikeš
7/5/2008 10:51new

Marie, sama píšeš, že "TSP má odhalit...". Já jsem ale chlapec stydlivý a nerad
cokoliv odhaluji. Myslím u sebe. Za myšlenkového kulturistu se nepovažuji, na
dobrý nápad čekám ve střehu mnohdy celé dny - víš jak je to vyčerpávající? O
obyčejném selském rozumu (který Ty máš a považuješ to za samozřejmost) si mohu
nechat jenom zdát. Moje babička z vesnice ho měla. Ač zcela bez vzdělání,
dokázala pojmenovat každou trávu, každý strom, ptáčka zpěváčka, ... . Musíš být
taky dobrá.
Kterási Zuzka napsala v tomto fóru, že po druhé to jde líp. Takže optimisticky
vzhůru!

P.S. A jakže jsi vlastně zvládla "radar"? Tam je přece "c" správně! Žádný
nesmysl v zadání ...
9/5/2008 08:32new
Člověče, já nechápu, co proti mně vlastně máš :-). OK, nevyznám se zas tak dobře
konkrétně v principech radaru, sloužícího k měření rychlosti nezbedných řidičů.
Díky tomu jsem, uznávám a vím, že tentokrát chybně, vycházela z nesprávných
předpokladů. Ovšem při řešení téhle otázky dojdu při postupném a pozorném
pročítání daných možností k možnosti c), kterou si právě díky výše zmiňovanému
selskému rozumu dokážu představit v realitě. Odstavím motorku (auto, puštěnou
pilu, prostě cokoliv, co vydává aspoň přibližně stále stejný zvuk) a jdu od
toho. Co se děje? Čím víc se od motorky vzdaluju, tím víc zvuk slábne. A mám
správnou odpověď.
Proto, že jsem ne úplně správně postupovala v případě jedné konkrétní otázky, se
do mě snad ještě nemusíš navážet. Tím spíš, že jsem si i tak dokázala poradit.
Otázky z oblasti "kritické myšlení" totiž již v zadání občas skutečně obsahují
nesmysl. Záměrně. Zodpovězením těchto otázek máš prokázat, jak si dokážeš
poradit s poskytnou informací. Na jejím obsahu už tolik nezáleží, byť znalost
daného oboru je jistě výhodou.
Nemám ráda, když mi někdo do úst vkládá slova, která jsem nikdy neřekla. Takže
tvé narážky na pokornější přístup k TSP a případné další rádoby vtipné poznámky
bych si, být tebou, příště nechala od cesty. Už proto, že na světě neexistuje
člověk, který by věděl naprosto všechno, takže dost pochybuju o tom, že třeba ty
dáváš TSP na plný počet bodů. Jinak ale přeju u TSP hodně štěstí ;-)
Jiří Mikeš
28/4/2008 16:32new
2007 - varianta 11, otázka č. 2, bludiště
Bludištěm jsem "prošel" s/bez GPS a nic. Blahoslaveni budou Ti, kteří nevidí
nebo nemají problém, ale vyhodnocovač TSP tuto hloubku myšlenky asi neocení.
Děkuji za radu.