Symbolické myšlení - Diskusní fórum k přijímacímu řízení 2012 - Diskuse

nové
Symbolické myšlení
nové
Michal Pražák
2011/var.11,ot.31,34,35
Ahoj,mohl by mi někdo prosím vysvětlit princip otázek 31, 34 a 35 z varianty
11,rok 2011(papírová forma)? děkuju moc.
nové
Alena Uramová
v úlohe 35 musíš ísť po riadkoch a striedajú sa ti čierne a biele štvorčeky..
v 1. riadku: jedna čierna, dve čierne, jedna čierna, dve čierne...atď.
v 2. riadku: 2 čierne štvor, 2 čierne štvorčeky, potom biele a zasa 2x čierne
v 3. riadku: 2 biele, 2 biele, 2 biele, 2 čierne, 2 čierne, 2 čierne..
dúfam že je to dobre vysvetlené..
nové
Michal Pražák
perfektní,díky
nové
Jiří Svoboda
U úlohy č. 31 ti první černá baňka s šipkou nahoru utvoří bílou baňku, ale
následně kvůli šipce dolů bílá baňka zmizí (šipka nahoru ti pochopitelně značí
nárůst, šipka dolů úbytek). Třetí černá baňka ti tedy vrátí bílou baňku zpět a
díky další černé baňce s šipkou nahoru vznikne druhá bílá baňka. Následující
černá baňka s šipkou dolů tudíž jednu bílou vymaže, takže na místě s písmenem A
bude stát už jen jedna bílá baňka. Na pozici B tedy bude další černá baňka,
která ovlivní následný počet bílých baněk.
Snad je to aspoň trochu k pochopení :-D
nové
Vločky (úloha 34) jsou taky lehké, ale daly mi pořádně zabrat. Musíš jít ob
jednu vločku, jsou to jakoby dvě posloupnosti v sobě. Ta první je tvořena 1., 3.
a neznámou vločkou, přímá ramena první vločky mají jednu čárku na každé straně,
šikmá žádnou. U 3. vločky mají přímá ramena dvě čárky, šikmá jednu. Takže u páté
vločky budou tři čárky nahoře, dole, vlevo a vpravo, dvě čárky na ostatních
ramenech. Pro úplnost dodám, že druhá posloupnost je 0 čárek a 2 čárky, další
vločka má jednu čárku a tři čárky, takže případná další by měla 2 čárky,
respektive 4 čárky.
nové
Marta Faltýnková
otázka č. 22, varianta 2 z roku 2008
ahojky, mohl by mi někdo vysvětlit tuto úlohu? Jde o koláče které nabývají v
závislosti na rozdílu množství bílé a černé barvy a já to vůbec nepobírám:D díky
moc
nové
Tohle je moc vypečený příklad, naostro bych na něj taky nepřišla černá barva
znamená plus, bílá minus. Takže například první koláč z první rovnice má hodnotu
3/4 (černě jsou 3/4 koláče) minus 1/4 (bílá je čtvrtina koláče), tedy 2/4. Když
k tomu připočteme čtvrtku bílého koláče (takže - 1/4), dostaneme 1/4, takže buď
černá čtvrtka, nebo 2 černé čtvrtky minus jedna bílá.

V hledané rovnici mám 3/4 černé a 2/4 bílé, musím tedy hledat buď černou
čtvrtku, nebo takový koláč, kde je černých dílků o jeden víc než bílých. To
splňuje možnost D, 2/4 černé minus 1/4 bílá je opravdu 1/4.
nové
Zuzana Frydrychová
tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
kompresor
tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
Zdravím,

chtěla bych se zeptat, jestli si někdo neví rady s touto úlohou?! Předem děkuji
za odpověď.
16. 3. 2012 16:53.19, , učo

Re: tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
Ahoj,

ide o dve rady symbolov.
V každej dvojici je prvý symbol z prvej rady, druhý z druhej. Na kruhu sa obe
rady pohybujú po smere hodinových ručičiek, podľa systému, na ktorý musíš prísť.

Ak vyselektuješ prvú radu symbolov, dostaneš:
päťuholník, polmesiac, kosoštvorec, päťuholník... ?
Medzi týmito symbolmi je vzťah klesajúcej číslenje rady - sú od seba vzdialené
navzájom o 5 (päťuholník k polmesiacu), 4 (od polmesiaca ku kosoštvorcu), 3 (od
kosoštvroca k päťuholníku) a o 2 k hľadanému riešeniu (hviezda).

Na rovnakom princípe funguje aj druhá rada, po smere hodinových ručičiek, vždy o
dve políčka.

Môže byť? :)
16. 3. 2012 17:05.57, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
Už to v tom vidím, klobouk dolů!!! :) Tohle by mě snad ani ve snu nenapadlo!!!
Mnohokrát děkuji :)
16. 3. 2012 17:37.15, , učo

Re: tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
Niet zač :)

Rady symbolov, resp. obecne rady, a ich viacnásobné prelínanie (napr. aj
spôsobom použitom v tomto príklade) je obľúbená súčasť zadaní ako v symbolickom,
tak aj v numerickom myslení.

Variáciou na tento príklad by boli dve rady, jedna pohybujúca sa v smere, jedna
proti smeru hodinových ručičiek.

Príp. rad čísel, kde by susediace číslice zdanlivo nemali nič spoločné, pretože
na riadku sú za sebou uvedené tri rady, a to tak, že 1. 2. 3. 1. 2. 3 etc...
16. 3. 2012 17:53.40, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
tohle vysvětlení jsem teda nepochopila, jaké dvě řady? jak pozná co je jedna
řada a co druhá řada? můžete trochu podrobněji prosím? i k tomu vyselektování?
16. 3. 2012 22:00.16, Tereza Hašková, učo 171765

Re: tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
Aby sme predišli nedorozumeniu.
Je nedobre vysvetlený konkrétny príklad 23/v3/2011 (príspevok vyššie), alebo nie
je rozumieť tomu, čo chcem povedať už dodatočným príspevkom, na ktorý priamo
reagujete?
17. 3. 2012 09:52.58, Zuzana Uhlárová (StudO RMU), učo 238351

Re: tsp 2011 varianta 03, otázka 23 elektronická verze
nepochopila jsem to jak dojdete na ty dvě řady symbolů a tak. Vy jste moc
šikovná na vysvětlení, moc děkuji, i v loňském roce jste všechno zvládala
perfektně vysvětlit :) ale tenhle typ příkladů asi nikdy nepochopím...
17. 3. 2012 21:19.42, Tereza Hašková, učo 171765

nové

Mno, skúsim obrázok, bude to názornejšie.

 

Sú to teda dve rady symbolov -  viď obrázok -> červená a zelená.
Že pôjde o dve rady naznačuje usporiadanie v zadaní - oddelené dvojice. Ak by napr. šlo o tri rôzne rady, boli by tam trojice symbolov...

Potom pomáha vypísať si obe konkrétne rady (poradie symbolov), a zistiť, aký vzťah je medzi jednotlivými symbolmi (posun o x políčok, podľa nejakého systému etc).

V takýchto typoch príkladov je celkom bežné, že sú dve (alebo aj tri)  rady symbolov, a sú usporiadané takto "napreskačku", ob jedno.

Ak stále vysvetľujem ako tatár (čož je možné, vysvetľovanie mi príliš nejde), pokojne sa ozvite.

nové
Aj by bylo, kdybych ten obrázek viděla, doufám, že slečna bude šťastnější.

Prostě jak vidím v symbolickém myšlení nějaké ty dvojice, tak se zaručeně první
prvek mění podle jiného principu než druhý prvek (k čemu to dělat jednoduše,
když to jde složitě). U těchhle dvojic je zkrátka potřeba uvažovat o
každém prvku izolovaně a pak je případně při hledání správně možnosti spojit
(tedy hledám tu dvojici, kde je na prvním místě... a zároveň na druhém
místě...).

Pokud je to v numerickém myšlení, často jsou ty řady nějak odlišeny, v roce 2010
žádná nebyla, loni příklad 27 v papírové verzi - některá čísla jsou v kolečkách,
jiná ve čtverečcích a přitom vypadají jako jedna řada. Předtím třeba rok 2009 a
příklad 16 - obousměrná šipka, rok 2008 příklad 17 - jedna řada úhlopříčně,
druhá vodorovně. Upozornění na grafickou úpravu jsem četla zrovna tadyhle:
http://muni.cz/tsp/numericke/4 , ovšem řady v symbolické oblasti tam nejsou,
možná budou v internetovém kurzu Aleph.
nové
moc vám děkuji až jsem to viděla barevně s těma čísličkama tak mi to došlo. Jste
fakt hodná, díky
nové
tsp 2011, otázka 22 varianta 03, hodiny
poradíte jak na tuhle otázku prosím?
nové
Zo zadaných údajov sa dá rýchlo príklad vyriešiť.

- Vieme, že hodiny sú pootočené, tzn. hviezda sa nerovná 12 atď.
Ale podľa zadania nie sú prevrátené, tzn. by číslice mali za sebou nasledovať
tak, ako na klasických hodinách, od 1 po 12, normálne po smere hodinových
ručičiek.

- Vieme, že srdce je sudé.

- Poďla pozície srdca určíme, že trojuholník bude tiež sudé číslo.
Vieme, že trojuholník je vyššie číslo, než polmesiac (tiež sudé číslo), ale z
opačnej strany zase krížik je väčší než slnko.

Jediné usporiadanie, ktoré zodpovedá zadaniu je:
- trojuholník predstavuje číslo 12.
Ak by to bolo akékoľvek iné sudé číslo, neplatila by podmienka, že o dve
políčka vpred je menšie číslo (8 k 10, 10 k 12 -> nie. Ale 12 ku 2 áno)

Taktiež sedí aj posledná podmienka, a to, že krížik (č. 4) je viac, než slnko
(č. 3).

Dosadíme čísla, hodinky otočíme správne, a čas, ktorý ukazujú je...?
nové
Var.2 - 2011, ot. 23 elektronická verze
Prosím o vysvětlení tohoto příkladu. Je to kruh symbolů a nemůžu tam najít ten
princip, na jakém je to založeno. Děkuju
nové
Ahoj,

ide o dve rady symbolov.

Pod kruhom máš dvojice symbolov.
V každej dvojici zastupuje prvý symbol prvú radu, druhý nám určuje symboly
druhej rady. Na kruhu sa obe rady pohybujú po smere hodinových ručičiek, podľa
systému, na ktorý musíš prísť.

Ak vyselektuješ prvú radu symbolov, dostaneš:
trojuholník, štvorec, slnko, kosoštvorec .... ?
Medzi týmito symbolmi je vzťah stúpajúcej číselnej rady - sú od seba vzdialené
navzájom o 1 symbol (trojuholník ku štvorcu), 2 (od štvorca k slnku), 3 (od
slnka kku kosoštvrocu) a o 4 k hľadanému riešeniu (kruh).

Druhá rada funguje na rovnakom princípe, vyzerá:
hviezda, polmesiac, oko, srdce ....?
(na kruhu je to vždy ob tri znaky)
nové
Žaneta Roncová
tsp 2011, varianta 01, otázka 37, papírová verze
ahoj, prosím vedel by mi niekto vysvetliť ako funguje tento typ úloh?
nové

Z první rovnice vidím: čtverec=8*list

Z druhé rovnice: list=2*srdce

Dohromady: čtverec=8*list=8*(2*srdce)=16*srdce

Z toho určím: srdce=čtverec/16 => správná odpověď je 1/16, možnost e)

nové
Žaneta Roncová
ďakujem :)
nové
Prosím pomozte... úkol č. 27, varianta 9 - 2011
Ahoj, pomohl by mi prosím někdo s úlohou č. 27, varianta 2011 - 9 ? děkuji
nové
Úpravou první rovnice dostaneš

kosočtverec = srdce/2 ...toto dosadíš do druhé rovnice

3*(srdce/2) = 2*list
list = 3/4*srdce ... z čehož už plyně, že místo ? patří 3/4 tedy e).
nové
nové
David Říha
Otázka 23. TSP 2011 varianta 4 - elektronická verze
Dobrý den,

mám problém s výše zmíněnou úlohou. Otázku 22 chápu, mám tedy odpovídající čísla
symbolů, nemůžu však přijít na princip otázky č.23.

Za pomoc děkuji

David Říha
nové
Dobrý deň,

príspevok som presunula do správnej sekcie - symbolické myslenie.

Ad riešenie.

Ide o dve rady symbolov.

Pod kruhom máš dvojice symbolov.
V každej dvojici zastupuje prvý symbol prvú radu, druhý nám určuje symboly
druhej rady. Na kruhu sa obe rady pohybujú po smere hodinových ručičiek, podľa
systému, na ktorý musíš prísť.

Ak vyselektuješ prvú radu symbolov, dostaneš:
trojuholník, oko, päťuholník, trojuholník .... ?
Medzi týmito symbolmi je vzťah klesajúcej číselnej rady - sú od seba vzdialené
navzájom o 5 symbolov (trojuholník k oku), 4 (od oka k päťuholníku), 3 (od
päťuholníka ku trojuholníku) a o 2 k hľadanému riešeniu (polmesiac).

Druhá rada funguje na rovnakom princípe, vyzerá:
kruh, hviezda, trojuholník, štvorec ....?
(na kruhu sa rada posúva systémom o jedno vpred, po smere hodinových ručičiek)
nové
Tereza Krakovská
2 otazky
Vím že to tu už jednou bylo ale vubec jsem to nepochopila...

TSP 2011 - varianta 06, otázka č. 23 / 70.
Symbolické myšlení

TSP 2011 - varianta 06, otázka č. 25 / 70.
Symbolické myšlení
nové

23. 
V príklade ide o dve rady symbolov. 

Pod kruhom sú uvedené dvojice symbolov.

V každej dvojici zastupuje prvý symbol prvú radu, druhý nám určuje symboly druhej rady. 
Na kruhu sa obe rady pohybujú po smere hodinových ručičiek, podľa systému, na ktorý musíš prísť.

Ak vyselektuješ prvú radu symbolov, dostaneš:
trojuholník, oko, polmesiac, päťuholník, .... ?
Medzi týmito symbolmi je vzťah stúpajúcej číselnej rady - na kruhu sú od seba vzdialené navzájom o
2 symboly (trojuholník k oku), 3 (od oka k polmesiacu), 4 (od polmesiaca k päťuholníku) a o 5 k hľadanému riešeniu (polmesiac).

Druhá rada funguje na rovnakom princípe, vyzerá:
štvorec, slnko, oko, špirála ....?
(na kruhu sa rada posúva systémom o dva symboly vpred, po smere hodinových ručičiek)

Obrázok ilustračný tutok:

Ak by bolo stále nezrozumiteľné, nahlásiť, skúsim to inak :)

 

nové
Příklad 25 je podobný princip, je potřeba brát každou řadu (řádek) zvlášť.
Takže v první řadě se mi střídají tři bílé čtverečky a tři černé.
Ve druhé řadě je to trochu složitější, je tam dvakrát bílý černý černý a pak
jednou černý bílý bílý. A zase dvakrát bílý černý černý a jednou černý bílý
bílý, takže můžeme předpokládat, že to tak bude i potřetí.
No a ve třetí řadě je třikrát černý bílý černý a třikrát bílý černý bílý, takže
další čtvereček bude zase černý bílý černý.

Když si to pak dáš dohromady, vyjde ti jedno řešení, a to je správné.

EDIT: Ouha, vysvětleno ve vedlejším vlákně.
nové
Šárka Steinbachová
2011, varianta 06, otázka č. 28, elektronická verze
Dobrý den,
prosím Vás o opětovné vysvětlení tohoto typu příkladu. Někde jsem vysvětlení už
zahlédla, ale stále mi není jasné od čeho začít, jak postupovat...
Mockrát děkuji.
nové
Dobrý deň,

riešenie som rozpisovala už tu http://is.muni.cz/df/tsp_tsp_num/31665249

Skúste to analogicky použiť aj pre toto zadanie.
Ak by to nefungovalo, ozvite sa, rozpíšem to pre tento konkrétny príklad.
nové
Šárka Steinbachová
Moc Vám děkuji, už je mi to jasné. Chtělo to jen důkladnější pročtení vysvětlení
:-)...
nové
Lucie Chlebiková
tsp 2011 varianta 02, př:25
Mohl by mi prosím někdo napsat jak se přijde na otázku 25 ve druhé verzi z roku
2011?
nové
Jan Hurych
Neber to jako kostky, ale jako řádky. Vždy je v tom určité pořadí jak se
střídají bílá a černá pole. :)

tzn.:

První řádek: se střídá kombinace černé pole uprostřed a dvě černé pole nakraji.

Druhý řádek: první dvě kostky mají nejdřív dvě bílé pole následuje kostka s
dvěma černýma polema nakraji a pak zase dvě kostky, které mají dvě bílé pole.

Třetí řádek: první tři kostky mají bílé pole uprostřed a další tři kostky mají
černé pole uprostřed.

Takže správná odpověď je "d". Snad jsem to dobře vysvětlil. :)
nové
Veronika Vítková
2010/varianta 3 - tistena verze
prosim prosim, vubec netusim, jak pocitat priklady 33, 34, 35, 38, 39 a 45 :D
nové
Ireneusz Pieniążek
33)V kouzelném nápisu se skupiny sousedících písmen mohou mˇenit a množit
podle následujících pravidel:
KO → KOR, ZA → NZA, OZ → OLZ
Který z nápis °u nemohl vzniknout ze slova KOZA tímto zp° usobem?
a) KOLRZA b) KONZA c) KORLZA d) KORNZA e) KORZA
tady si je prostě dobré pohrát. blbě je za a, protože to slovo nevytvoříš.
můžeš vytvořit KORZA (tam už to L nedostaneš, protože tam není OZ) nebo KOLZA a
pak z něj záměnou KOR za KO vyjde KORLZA. je to takové o hraní no :)

34
Co m°užete ˇríct o celkovém poˇradí neznámých pˇrirozených ˇcísel, pokud o nich
víte, že:
ε < β,β > π,α > π,α < β,ε < τ ,α >ε, π <ε, π < τ ,τ >α,τ > β
a) τ >α > β >ε > π
b) τ >α > π > β >ε
c) τ > β >α >ε > π
d) β > τ >α >ε > π
e) β > τ >ε >α > π

tady bych zvolil vylučovací metodu
ε < β je všude
β > π není v b) tak ho škrtneme
α > π je všude
α < β není v a) škrteneme
ε < τ je ok
α >ε není v e) škrteneme
π <ε ok
π < τ ok
τ >α ok zbývá nám jen c a d pro připomenutí, tak ty další už ani nezkouším.
τ > β není v d) tak to musí být za
C)
nové
Ireneusz Pieniążek
35) Níže vidíte posloupnost dvojic symbol ° u. V urˇcitém momentu se dvojice v
posloupnosti zaˇcnou opakovat. Na kolikáté pozici se nejdˇríve zopakuje první
dvojice?
(⊗;⊗) → (⋆;⊘) → (⊕;⊕) → (⊘;⊗) → (⊗;⊘) → (⋆;⊕) → (⊕;⊗) →
→ (⊘;⊘) → (⊗;⊕) → (⋆;⊗) → (⊕;⊘) → . . .
a) na 13. pozici
b) na 15. pozici
c) na 17. pozici
d) na 16. pozici

tady jde o 2 posloupnosti a je to prostě potřeba vysledovat, což se ne vždycky
podaří.
první je opakující se ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ | ⊗ ⋆ ⊕ ⊘| ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ... prostě ty 4 symboly pořád
dokolečka
a druhá je ⊗ ⊘ ⊕ | ⊗ ⊘ ⊕ | ⊗ ⊘ ⊕ ... ty 3 symboly dokolečka
no a teď je to třeba dát pod sebe a zjistit, kde se zopakuje (⊗;⊗)
⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘ ⊗ ⋆ ⊕ ⊘
⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕ ⊗ ⊘ ⊕
vychází mi to na 13. tak snad je to ok.