26. 10. 2008 21:45nové
Numerické myšlení
Hana Karolová
21. 2. 2016 14:32nové
TSP 2015, varianta 10
kompresor
TSP 2015, varianta 10
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit,jak docílit ke správnému výsledku u úloh
12,14. U 12 vím,že mám dosadit čísla za písmena,ale nikdy nevím jak k nim má
docílit. U 14 vím o jaký princip tam jde,ale max si dosadím za otazníky nabízené
možnosti a získám první číslo z druhé závorky. A u 16 to prostě sčítáte nebo
jakým způsobem to odvodíte?
21. 2. 2016 14:32.26, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
HJJ+JHH=KKK
Za písmena si dosadím pomyslně čísla co nejmenší, třeba 0,1,2,3,4
122+211=333
HJJ-JHH=KKK nelze
Dosadím 322-233=89 nevychází.

YXYY+YYY=YYZZ
V součtu, aby 2 stejná čísla dala číslo jiné za Y, tak musíme dosadit číslo
1,2,3,4. A aby vyšlo žeY+X=Y, potom X musí být nula, ať už za Y dosadíme 1,2,3
nebo 4
1011+111=1122 splňuje.

YXYY-YYY=YYZZ
Pokud odečtu dvě stejná čísla, pak vyjde nula, takže Y-Y= 0, tudíž Z bude rovno
nule. A aby X-Y=Y, pak X musí být dvojnásobek čísla Y, protože ve zkoušce bychom
to spočítali jako Y+Y=X. Např 2-1, nebo 4-2.
Po dosazení 1211-111=1100, nebo 2422-222=2200.Splňuje.

Takže závěr je, že některý z výpočtů připouští obě znaménka...

A příklad 14
Je to jen o sčítání a odčítání. Od prvního čísla odečtu druhé a vyjde mi první
druhé číslo a to další k prvnímu číslu přičtu druhé z tabulky..Záleží, zda je
před druhým číslem v počítané tabulce + nebo mínus, podle toho budu prvně sčítat
nebo odečítat..Př. (-1;1) druhé číslo je kladné, tudíž -1+1=0 na prvním místě v
nové závorce bude0. A teď odečteme -1-1=-2. Na druhém místě v závorce bude -2
(0;-2) a dál zase. Druhé číslo je záporné, takže nejdříve odečítáme a potom
připočteme 0-2=-2 (-2;	) a 0+2=2 (-2;2) a zase je druhé kladné, takže nejdříve
sčítáme -2+2=0 a -2-2=-4 (0;-4)...

Tudíž správný výsledek (-1;0)
(-1;0)...(-1;-1)...(-2;0)...(-2;-2)

Snad Ti to pomůže a pochopíš, jak to myslím.
Možná už jsi tomu přišla na kloub.

Jestli Tě mohu poprosit a zůstaneme u verze č.10, můžeš mi poradit s cvičeními
13, 26 a 34? Ta zase nechápu já :-(
Děkuju
22. 2. 2016 20:38.49, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
Projdu si tu úlohu znova a zkusím tomu přijít na kloub,jestli to chápu dobře.
Úloze 34 taky nerozumím a poprosila jsem o radu v příspěvku Analytické myšlení a
úsudky,kam tato úloha patří. A tou 26 je to jednoduché. Představím si,že stojím
před každou tou stranou. Když si stoupnu naproti levé straně důle,tak vidím od
leva obrácený kužel a za ním malý hranol. Tohle by odpovídalo odpovědi d),ale
vedle toho je koule a za ním hranol,ale v odpovědi d) je koule za hranolem.Takže
d) to nebude. Můžeš přejít na druhou stranu,pravá dole.Vidíš
kouly,hranol,kouly.To by odpovídalo odpovědi a).Vedle je kužel,za ním velký
hranol a za ním obrácený kužel,v odpovědi a) to zatím odpovídá,ale vedle je malý
hranol a za ním válec,ale v odpovědi a) je
to naopak,válec je před hranolem,což je špatně,takže odpověď a) si můžeš taky
,,odškrtnou". Když se přesuneš na další stranu,v pravo nahoře,tak první je malý
hranol,za ním kužel a za ním koule. To odpovídá odpovědi b) nebo c),ale hned
vedle vidíme kužel,válec,velký hranol a malý hranol. Když se podíváš na odpověď
c),tak tam není ten válec.Jen kužel a za ním hned velký hranol,takže c) je
špatně. Teď si musíš ověřit,jestli zbytek b) je dobře nebo ne. Když se
mrkneš,tak vedle kužele je malý hranol s čtvercovou základnou a za ním koule,což
podle odpovědi b) odpovídá a vedle je malý hranol a za ním obrácený kužel,což v
odpov. b) je taky dobře,takže to je správná odpověď. A můžeš si pak ještě ověřit
odpov. e),je to vlastně ze strany vlevo nahoře. Máš 2 hranoly za sebou a
kužel,to odpovídá v odpov. e),pak máš válec,za ním hranol,to je taky dobře
schematicky zobrazeno,pak je obrácený kužel,za ním velký hranol a kužel,to taky
odpovídá,ale kužel za velkým hranolem nejde logicky vidět.Pak poslední je
koule,hranol,koule ale to už máš v odpovědi e) špatně,protože tam je zobrazen
hranol před koulí. Takže sis ověřila,že jen b) je dobře. JInak to vysvětlit
neumím,snad to chápeš.
23. 2. 2016 10:26.41, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
Děkuji moc, už to asi chápu. Brala jsem to ze všech stran, ale neuvědomila jsem
si, že je důležité, co je před a co za. :-)
23. 2. 2016 11:17.05, , učo

Re: TSP 2015, varianta 10
To je právě to důležité,co je před a co za. Někde jsem z toho už taky blbá :D
jdu se mrknout na to dosazování číslic za písmena a odečítá a sčítání,snad to
pochopím.
23. 2. 2016 11:28.34, , učo

Hana Karolová
23. 2. 2016 11:45nové
Mohla bych tě ještě poprosit,jestli bys mi ještě vysvětlila jeden příklad toho
dosazování. Zkoučím variantu 9,otázku č.12,ať dosazuju jak dosazuju,výsledku se
nemůžu dobrat.
Hana Karolová
změněno 23. 2. 2016 13:19 nové
tak už jsem to pochopila,docela jednoduché,akorát správný výsledek je
(0;-1).mockrát děkuji
Zuzana Plchová
23. 2. 2016 19:15nové
To je zajímavé. Mně to ukazuje i vychází jako (-1;0)..A jsem u verze 10..