26. 10. 2008 21:44nové
Analytické myšlení a úsudky
Martina Pařilová
změněno 23. 2. 2017 22:33 nové
Úloha 47, test 2014 01

Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda náhodou někdo nevíte jak vyřešit tento typ úlohy:
Marťanští muži v létě mluví pravdu, po zbytek roku lžou. Marťanské ženy mluví pravdu ve středu, ostatní dny v týdnu lžou. Dva obyvatelé Marsu Hélo a Kélo ve stejný den řekli:
Hélo: Kélo je žena a dnes lže.
Kélo: Oba jsme stejného pohlaví.

Vyberte pravdivé tvrzení:
a.) Kélo je žena a Hélo muž.
b.) Není středa
c.) Hélo je žena a Kélo muž.
d.) Není léto.
e.) Je léto.

Předem Vám komukoliv děkuji za odpověď a pomoc. :)
změněno 20. 3. 2017 19:12 nové

Jde-li o to, jakého je kdo z obou zmíněných pohlaví, nastává právě jedna z níže uvedených možností 1 až 4, a jde-li o to, kdo z nich mluví pravdu, právě jedna z níže uvedených možností "a" až "d".

H K H K
------- -------
1 m m a 1 1
2 m ž b 1 0
3 ž m c 0 1
4 ž ž d 0 0

Kombinací možností 1 až 4 s možnostmi "a" až "d", tj. kartézským roznásobením množin {1, ..., 4}, {a, ..., d}, dostaneš 16 možností tvaru (x, y), stručněji xy, kde x je jedna z možností 1 až 4 a y jedna z možností "a" až "d". Kromě 2b a 3d ale žádná z nich nemůže nastat; u kterékoli z nich vede předpoklad, že nastává, ke sporu. Měl by tedy být jiný den, než středa.
Martina Pařilová
25. 2. 2017 19:47nové
Děkuji Vám za odpověď :).
Pochopila jsem správně, že se zde používá výroková logika? Chtěla bych Vás ještě poprosit, zda byste byl tak laskavý a jestli byste mi mohl více rozepsat ten bod, jak dojdete k tomu, že není středa. Jak dojde ke sporu a proč nemůže nastat žádná jiná možnost?
Martina Pařilová
28. 2. 2017 12:43nové
Opravdu Vám moc děkuji za ochotu a za pomoc!! :) Pomohlo. :)
Kateřina Hrdinková
2. 3. 2017 17:52nové
Úloha 35/2015
Dobrý den, snažím se zpětně dořešit úlohy, které jsem měla při cvičném testu špatně a s touhle si opravdu nevím rady. Poradil byste mi někdo, prosím, jak na to? Předem děkuji moc za ochotu!
Kateřina Hrdinková
20. 3. 2017 15:07nové
Ano! Děkuji mockrát! :)
Miroslav Sýkora
5. 4. 2017 20:45nové
2016, verze 1, příklad 36

Dobrý den, potřeboval bych poradit s tímto příkladem,

v testu je z pěti nabízených odpovědí na každou otázku právě jedna správná. Uchazeč zná správnou odpověď na polovinu otázek. U zbylých otázek volí odpověď náhodně. Jaká je pravděpodobnost, že na náhodně vybranou otázku ze správně zodpovězených uchazeč odpověď ve skutečnosti neznal (jen tipoval)?
a)1/2
b)2/5
c)1/5
d)1/6
e)1/10
6. 4. 2017 01:19nové

polovinu nezná = 1 z 5 trefí náhodou (tj. 1/5)...
polovinu zná = všechny má správně (volím pětiny, aby se to dalo párovat s předchozím, tj. 5/5),
celkem tedy správně zodpoví 6 z 10 (tj. 6/10)... přitom ale z těch 6 správných jednu trefil náhodou = 1/6

takže d)
je to srozumitelné?
Markéta Valová
6. 4. 2017 09:53nové
Jé, děkuji, taky jsem nevěděla ;-)
Miroslav Sýkora
6. 4. 2017 11:33nové
Super a díky moc!
Miroslava Zachová
8. 4. 2017 18:58nové

Dobrý den,
nepáchu. Bylo by možné vysvětlit postup ještě jednou na jiném příkladu - TSP 2016, var. 10, otázka č. 36. Děkuji.

V testu je z pěti nabízených odpovědí na každou otázku právě jedna správná. Uchazeč zná správnou odpověď na dvě třetiny otázek. U zbylých otázek volí odpověď náhodně. Jaká je pravděpodobnost, že na náhodně vybranou otázku ze správně zodpovězených uchazeč odpověď ve skutečnosti neznal (jen tipoval)?
a) 1/11 b) 1/15 c) 2/15 d) 1/5 e) 3/5
9. 4. 2017 21:33nové

no, lépe by se to objasňovalo, když řekneš čemu přesně není rozumět

- tam kde nezná, musí tipovat = pak v 1 z 5 pokusů trefí náhodou (tj. 1/5)...
- tam kde zná odpověď, odpoví vždy správně (protože jde o 2/3 všech otázek, pak jich bude dvojnásobek těch co nezná, tj. 10) = 10 z 10 pokusů (10/10)...
- celkem tedy správně zodpoví 11 z 15 (tj. 11/15)...
- přitom ale z těch 11 správných jednu trefil náhodou = 1/11

takže a)
Miroslava Zachová
11. 4. 2017 18:46nové
Už jsem pochopila, děkuji za vysvětlení.
Miroslava Zachová
8. 4. 2017 18:42nové
2016, var. 07, otázka č. 29

Dobrý den,

prosím o vysvětlení postupu řešení příkladu. Děkuji moc.

Pavel vybral z následujícího souboru jedno číslo:
11 31 36 42 46
Radkovi sdělil pouze první číslici, Tomášovi pouze druhou. Radek i Tomáš znají kompletní soubor čísel a vědí, zda jim Pavel sdělil první či druhou číslici. Radek říká? „Vím, že Tomáš nemůže určit, které je to číslo.“ Tomáš říká: „Nemohl jsem to určit, ale nyní už vím, které je to číslo.“ Které z čísel to je?
a) 36 b) 46 c) 11 d) 42 e) 31
9. 4. 2017 22:42nové

jde tu o pojmy "číslo" a "číslice"

- vybral číslici 36, Radkovi řekl 3X a Tomášovi řekl X6,
- Radek ví, že jde buďto o 31 nebo 36, což znamená, že Tomáš dostal X1 nebo X6, a proto nemůže znát celé číslo, neb by nevěděl, zda jde o 11 vs 31 nebo 36 vs 46
- Tomáš ale ví, že Radkovo tvrzení vylučuje pouze 42 a 46 (pokud by dostal 4X, neměl by jistotu, že Tomáš nedostal X2 a zná výsledek od počátku)... ale pokud má X6, zbývá mu jediná možnost = 36... pokud by měl X1, pak by nevěděl zda jde o 11 vs 31 => takže pokud už ví výsledek, musí to být 36
Miroslava Zachová
11. 4. 2017 19:02nové
Díky moc za ochotu.
17. 4. 2017 20:29nové
TSP 2015 varianta 05 příklad 33

Dobrý den,

mohl by mi prosím někdo vysvětlit na příkladu č. 33 ve variantě TSP 05 z roku 2015 vyplývání ve výrokové logice?

Případně měl by někdo odkaz na studijní materiál, kde je vyplývání vysvětleno?

Předem děkuji,

ML
Petra Boušková
20. 4. 2017 10:20nové
2016, Varianta 04, úloha č. 30

Ahoj, prosím o radu jak přijít na řešení u příkladu viz. níže. Nemohu se dopočítat. Děkuju.

Sourozenci Karel a Kamila řekli:
Karel: Mám dvakrát více sester než bratrů.
Kamila: Mám stejný počet sester jako bratrů.
Kolik bylo všech sourozenců dohromady?

a)7 b)9 c)10 d)12 e)5
20. 4. 2017 11:08nové

Kamila má stejný počet bratrů a sester, takže je o jednu holku víc než kluků => o Kamilu, navíc jich musí být lichý počet

kluků je bez Karla přesně dvojnásobek holek včetně Kamily
=> bez Karla je tedy o jednoho kluka méně a zároveň je o jednu holku více
=> holek je tak o dvě více než kluků, a pokud jich je dvojnásobek, musí být 4
=> kluků je celkem polovina ze 4 + Karel = 3
=> dohromady je všech 7, tedy a)
Petra Boušková
25. 4. 2017 10:52nové
Děkuju :)
Kateřina Hrdinková
26. 4. 2017 11:27nové
Výroková logika

Ahoj, jak se tak dívám na testy, to, s čím mám pořád a pořád dokola problémy, jsou příklady s výrokovou logikou. Někdy je odhadnu citem, ale většinou ne. Nevíte někdo prosím o nějaké stránce či o něčem, kde by byla dobře popsaná, zejména to, jaké výroky jsou sobě ekvivalentní a které ne?

Díky moc! :)
Adam Šumpich
30. 4. 2017 14:03nové
Ahoj Katko, vztahy typu negace a ekvivalence jsou pěkně vysvětlené na internetovém kurzu Aleph. Obsahuje je hlavně oddíl Úsudky, konkrétní příklady jsou zase v kurzu Analytické myšlení. Je nutno zmínit, že je zpoplatněn, a to 120 kč za každý kurz - tedy 120 + 120, zakoupíš-li oba kurzy. Nejrychleji je to online kartou, to tě pustí do kurzu ihned.
Zkoušel jsem hledat také tyto vztahy, ale komplikuje to značení, protože každá stránka značí vztahy jinak a stránky tuto problematiku řeší povrchně nebo vůbec.
Sám uvažuju o tom, že analytiku vynechám a nechám si ji až na konec, protože mi ve finále trvala asi 25 minut a získal sprostých 5,25 bodů z 9.
Každopádně držím palce :)
Kateřina Hrdinková
1. 5. 2017 09:44nové
Díky moc. :) V podstatě jsem zjistila, že jsem potřebovala znát pouze tři vztahy, které jsou ekvivalentní a ten, co jim je opačný a to mi řekli včera na testech nanečisto, takže jsem zase kousek blíž. I když - pořád si myslím, že mám větší mezery, než bych měla mít. Nicméně díky moc! :)